آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف از انجام این مقاله بررسی و تبیین مفاهیم وطنیات در شعر شاعران مهاجر، قبل و بعد از مشروطه است. روش کار در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و کتابخانه ای است. حاصل پژوهش نشان می دهد که مضمون وطن و متفرعات آن از قرن سوم هجری تا اوایل قرن چهاردهم در شعر فارسی، در مفهوم زادگاه شاعران بوده و اشعاری هم که با این مضمون سروده شده اند درباره توصیف زادگاه شاعران و یا غم و رنج دوری آنان از زادبومشان به کار رفته است. البته در شعر شاعران عارف مسلک علاوه بر این مفهوم، مفاهیم عرفانی نیز داشته است. پس از انقلاب مشروطه، در اثر تحولات داخل و خارج ایران، آشنایی ایرانیان با فرهنگ غرب، رواج صنعت چاپ و به تبع آن گسترش جراید و روزنامه ها و ارتقاء شعور اجتماعی، مفهوم جدیدی از وطن در قالب یک عنصر فرهنگی، به شعر و ادب فارسی راه یافت که نه تنها مفهوم زادگاه را داشت بلکه قلمرو جغرافیایی یا همان کشور را نیز در بر می گرفت.

Study and explanation of the concepts of Wataniat in the poetry of immigrant poets, before and after the constitution

The purpose of this article is to study and explain the concepts of Wataniat in the poetry of immigrant poets, before and after the constitution. The method in this research is descriptive-analytical and it is a library method. The results show that the theme of the homeland and its branches from the third century AH to the early fourteenth century in Persian poetry was in the sense of the birthplace of poets and poems written with this theme has been used to describe the birthplace of poets or their grief of being away from their homeland. Of course, in the poetry of mystical poets, in addition to this concept, it also had mystical concepts. After the Constitutional Revolution, due to developments inside and outside Iran, Iranians' familiarity with Western culture, the spread of the printing industry and consequently expansion of newspapers and magazines and the promotion of social consciousness, a new concept of homeland as a cultural element was entered the Persian poetry and literature. It not only had the meaning of birthplace but also included the geographical territory or the country itself.

تبلیغات