آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

نظریه دریافت، بر این فرض استوار است که مخاطب، خود، تولید معنا می کند. در این نظریه هر مخاطب بر اساس موقعیت اجتماعی، تاریخی و تجربه ذهنی اش، از متن درک و برداشتی دارد که این برداشت، ادراک و توقع او را از آنچه هست، بالاتر می برد و او دیگر مخاطب قبل از خواندن آن متن نیست. یکی از روش های نویسندگی جیمز جویس (1882-1941م) و صادق هدایت (1281-1330ش)، استفاده از عناصر نظریه دریافت است. آن ها به خوبی توانسته اند، خوانندگان را با متن همراه سازند. هدف اصلی این مقاله، یافتن نمونه های از عناصر نظریه دریافت(فضای باز، فرجام باز، پایان دور از انتظار، زنجیره های نامطمئن، اشاره به بخش هایی از متنی دیگر، نوشتن بر اساس بافت فرهنگی و طرح پرسش) می باشد که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و به شیوه تحقیق کتابخانه ای انجام شده است. نگارندگان مقاله بر آن اند تا با ارائه مثال هایی از داستان های کتاب «دوبلینی ها» و مجموعه داستان «زنده بگور» شیوه های استفاده جویس و هدایت را از نظریه دریافت، بررسی و تبیین نمایند.

A Comparative Study of Perception in novel of Joyce's "Dublinians" and Sadegh Hedayat's "Zendeh Begour"

The theory of perception is based on the assumption that the audience, itself, produces meaning. In this theory, each audience, based on their social, historical situation and mental experience, has an understanding of the text, which raises his perception, understanding and expectation of what is, and he is no longer the audience before reading the text. One of the writing methods of James Joyce (1882-1941) and Sadegh Hedayat (1902-1951) is to use the elements of the theory of perception. They have been able to engage readers well with the text. The main purpose of this article is to find examples of elements of perception theory (open space, open end, unexpected end, uncertain chains, reference to parts of another text, writing based on cultural context and question design) that has been conducted using descriptive-analytical method and library research method. The authors of the article intend to investigate and explain methods of Hedayat and Joyce's use of the theory of perception by providing examples from the stories of the book "Dublinians" and the collection of stories "Zandeh Begour".

تبلیغات