مدرنیسم اجتماعی در شعر محمود سامی بارودی و فرخی یزدی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
عصر نهضت یا عصر معاصر عربی هم زمان با عصر مشروطه در ایران، روزگار تجدّد در زندگی اجتماعی مردم مصر و فارس بود. تحوّل و دگردیسی در زندگی اجتماعی این دو ملّت در عصر معاصر، دگرگونی در عرصه ادبیات را نیز در پی داشت. با دگرگونی ادبی، موضوعات اجتماعی جدید نیز وارد ادبیات گردید. محمود سامی بارودی شاعر برجسته مصر و فرخی یزدی شاعر پارسی گوی از مشهورترین نمایندگان تجدّد در این عصر هستند که القای مفاهیم حسّاس اجتماعی را بر عهده می گیرند تا فضا را برای داشتن اجتماعی مطلوب فراهم نمایند. بارودی با بهره گیری از ذوق سلیم و استوار و همچنین پیروی از منتقدان غرب به امور مردم و اصلاح عیوب موجود در جامعه می پردازد. او به مانند فرخی یزدی مسائلی چون عدالت محوری، وطن، ترک ذلت و خواری، توجه به فقر، مخالفت با ظلم و ستم و دعوت به علم آموزی را محوری ترین موضوعات اشعار خود قرار می دهد. این پژوهش در صدد آن است که با روش توصیفی- تحلیلی، دیدگاه اجتماعی و نشانه های نوآوری را با ذکر نمونه مورد تحلیل و بررسی قرار داده و در پایان وجوه تشابه و اختلاف هر کدام را در این خصوص بیان می کند.Social Modernism in the Poetry of Mahmoud Sami Baroudi and Farrokhi Yazdi
The era of the movement or the Arabic contemporary era coincided with the constitutional era in Iran was the era of modernity in the social life of the Egyptian and Persian peoples. The transformation in the social life of these two nations in the contemporary era followed a change in the field of literature. With the literary transformation, new social issues also entered the literature. Mahmoud Sami Baroudi, an Egyptian prominent poet, and Farrokhi Yazdi, a Persian poet, are among the most famous representatives of modernity in this era who undertakes the induction of sensitive social concepts to provide the space for a desirable society. Baroudi by taking advantage of the common and consistent taste and following the critics of the West deals with the affairs of the people and corrects the shortcomings of the society. Like Farrokhi Yazdi, he focuses on issues such as justice, homeland, abandonment of humiliation, attention to poverty, opposition to oppression, and invitation to learning science as the central themes of his poems. This research seeks to analyze the social perspective and signs of innovation by descriptive-analytical method by mentioning the sample and at the end expresse the similarities and differences of each in this regard.