آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

این مقاله به بررسی تطبیقی مفهوم "آلوده" در شعر «تولدی دیگر» فروغ فرخزاد با تفکر "طرد" در «قدرت های وحشت» جولیا کریستیوا می پردازد. این مقاله در پی آن است که تصاویر "آلوده" را بر اساس خوانشی تطبیقی با «قدرت های وحشت» کریستوا در «تولدی دیگر» فروغ مورد مطالعه قرار دهد. دلیل انتخاب فروغ فرخزاد این است که نظریه کریستیوا بسیار قابلیت پیاده سازی روی اشعار وی را دارد. این نظریه البته گستره وسیع تری از اشعار فرخزاد را در بر می گیرد که از حوصله این مقاله خارج است. از سوی دیگر اشعار او به عنوان پایه ای مرکزی برای روشنگری نظریه کریستیوا در باب پدیده آلوده انگاری نیز بسیار گویا است. آلوده انگاری یکی از اساسی ترین جریان های سوژه در فرآیند است: یعنی حالتی از طرد و واپس زنی آنچه که برای خود، دیگری محسوب می شود و خود به این وسیله مرزهایی برای یک من همواره ناپایدار ایجاد می کند. آلوده چیزی است که شخص آن را طرد می کند، پس می زند و تقریباً به شدت از خود بیرون می راند.

The Concept of "Abjection" in Forough Farrokhzad's Thought and its Adaptation to the Thought of "Rejection" in "Powers of Horror" by Kristeva

This article compares the concept of "abjection" in Forough Farrokhzad's poem "Another Birth" with the thought of ​​"rejection" in "Powers of Horror" by Julia Kristeva. This article seeks to study "abjection" images based on a comparative reading of "powers of horror" by Kristeva in Forough's "Another Birth." The reason for choosing Forough Farrokhzad is that Kristeva's theory is very capable of being applied to her poems. This theory, of course, covers a wider range of Farrokhzad's poems, which is beyond the scope of this article. On the other hand, her poems as the central basis for the enlightenment of Kristeva's theory on the phenomenon of abjection are also very evident. Abjection is one of the most fundamental currents of the subject in the process: i.e, a state of rejection of what is considered other for self, thereby creating ever-unstable boundaries for self. Abjection is something that a person rejects, throws away, and expels almost completely.

تبلیغات