آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

شاعرانی که درباره جنگ تحمیلی سروده اند؛ به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول شاعران برآمده و متأثر از جریان انقلاب اسلامی هستند که حیات ادبی و هنری آن ها در دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی شکل گرفته و یا برجسته شده است. دسته دوم را شاعرانی تشکیل می دهند که پیش از انقلاب اسلامی شهرت و نام قابل توجهی داشتند و به ضرورت و احساس وظیفه درباره جنگ تحمیلی سروده اند. مهدی اخوان ثالث از دسته دوم است. او پیش از انقلاب اسلامی، شاعری صاحب سبک و برجسته بود و با آغاز جنگ، زبان حماسی و هنری شاعری خود را برای نجات کشور از تجاوز بیگانه به کار گرفت. این پژوهش به بررسی اشعار اخوان ثالث درباره جنگ تحمیلی می پردازد و از منظر سبک شناسی- با تکیه بر سطح فکری- آن ها را تحلیل می کند. دستاورد پژوهش ناظر بر آن است که اخوان ، به عنوان شاعری ایران دوست و پیش کسوت، به رغم اختلاف نظرهایی که از نظر آیینی و سیاسی با گفتمان مسلط و شاعران جریان انقلاب اسلامی داشت، در اشعار جنگی خود تا حد قابل ملاحظه ای به الگوی هویتی مطلوب حاکمیت نزدیک می شود.

Stylistics of Akhavan Sales's Poems about the Imposed War; Relying on the Intellectual Level

Poets who wrote about the imposed war are divided in two groups; the first group of poets are influenced by the trend of the Islamic Revolution, whose literary and artistic life was formed or highlighted during the Islamic Revolution and the imposed war. The second group consists of poets who had a significant reputation before the Islamic Revolution and wrote about the necessity and sense of duty about the imposed war. Mehdi Akhavan Sales is from the second group. Before the Islamic Revolution, he was a prominent poet and with the beginning of the war, he used his epic and artistic poetic language to save the country from foreign aggression. This study examines the poems of Akhavan Sales about the imposed war and analyzes them from a stylistic point of view- based on the intellectual level. The result of the research is that Akhavan, as a pro-Iranian and pioneer poet, in spite of his religious and political differences with the dominant discourse and poets of the Islamic Revolution, is remarkably close to the desirable identity model of the governance in his war poems

تبلیغات