بررسی تطبیقی رمزگشایی رنگ ها در آثار داستانی بوف کور و پیکر فرهاد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
عنصر رنگ جزئی گسترده از جهان محسوس ماست و همانند موسیقی، زبان مشترک مردم دنیا محسوب می شود. رنگ ها اغلب مفاهیم نمادین دارند و نمود آن در آثار ادبی غیر قابل انکار است. پدیدآورندگان آثار با توجه به محیط زندگی، باورها و علایق خود از رنگ ها بهره برده اند. لذا از این طریق می توان بسیاری از راز و رمزها و حتی اوضاع اجتماعی عصر نویسنده را کشف نمود و به شخصیت، حالات روحی و افکار ذهنی آنان پی برد. در ادبیات داستانی معاصر به خصوص در «بوف کور» هدایت و «پیکر فرهاد» معروفی به دلیل درونمایه، ساختار و زبان پیچیده آن که در بستری از خیال و واقعیت شناورند، رنگ جایگاه ویژه ای دارد. این مقاله در نظر دارد با بررسی تطبیقی رنگ ها در آثار مذکور به درک بهتری از محتوای پیچیده و ابهام آمیز آن ها نایل شود. هدایت و معروفی با بکارگیری زبان نمادین رنگ ها، خود را از دسترس خوانندگان سطحی دور کرده اند. آنان نیت واقعی داستان را ورای محتوای رمزی رنگ ها پنهان داشته اند. با بررسی بسامد رنگ ها در این آثار می توان فضای ذهنی نویسندگان را درک و کشف نمود. در مجموع معانی پنهان رنگ های پرکاربرد و کم کاربرد در این آثار شامل مفاهیم مثبت و نیز معانی منفی است.Comparative Study on Decoding of Colors in “The Blind Owl” and “The Body of Farhad” Novels
The element of color is a widespread component of our tangible world and is known as common language of people of the world as the music does. Colors almost own symbolic concepts and their representation in literary works is undeniable. Literary works creators have enjoyed colors according to their lives environments, believes and interests; hereby many mysteries and secrecies and even social conditions of author’s era as well as their spiritual and mental status could be discovered. In contemporary fictional literature specifically in “The Blind Owl” by Hedayat and “The Body of Farhad” by Ma’roufi colors have distinctive position because of theme, structure and complicated language which is between dream and reality. The present article intends to prevail better understanding of intricate and ambiguous content by comparative study of colors in the abovementioned works. Sadeq Hedayat and Abbas Ma’roufi stayed away from superficial readers by applying colors’ symbolic language. Authors’ mental and conceptual could be discovered and understood by studying the frequency of colors in their works. Hidden meanings of more and less frequent colors in the mentioned works include both negative and positive concepts and meanings.