آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

زبان فارسی و عربی، به سبب هم جواری و تعاملات دوسویه، از دوره باستان تا کنون، بر اثر مناسبات فرهنگی و سیاسی بسیار از یکدیگر متأثر شده اند. اما در قرن پنجم هجری خاصه در عصر سلجوقیان به سبب رقابت های علمی و ادبی میان شاهزادگان و امیران ولایت های مختلف این تأثیرپذیری و اختلاط وارد بسیاری از واژه های دو زبان شد که نهایتاً به تکامل تدریجی آن ها منجر گردید. این پژوهش بر اساس منابع ادبی و تاریخی، نیز تحقیقات جدید، با رویکرد توصیفی- تحلیلی به تبیین علل و عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت این دو زبان در دوره سلجوقی پرداخته است و به این نتیجه دست یافته که ریشه تحول و پیشرفت زبان فارسی به عنوان زبان ملی و زبان عربی در سطح زبان دینی و شرعی در این عصر بوده است؛ نویسندگان و شاعران دوزبانه و نیز امیران و شاهزادگان سلجوقی در فرایند این تحول و تأثیرپذیری بیش ترین تأثیر را داشتند.هدف این تحقیق بررسی شخصیت های سیاسی و ادبی دوزبانه در ادبیات فارسی و عربی، و همچنین کشف علت بقای این دو زبان در زمان حاضر است.

Seljuki's Bilingual Scholars and Persian and Arabic Changes

Persian and Arabic languages – because of dual interactions – are affected by each other through cultural relations since ancient era. But in fifth century – especially in Seljuk's era, the mentioned effects and admixture entered both languages because of scientific and literal competitions of leaders which caused their gradual development and completion. The present research which is done based on literary and historical sources as well as new researches, expresses the effective reasons and factors of two languages' development by descriptive – analytical approach; it comes to conclusion that the changes and improvement root of Persian language as a national language and Arabic as a religious and canonical language was in this era. Bilingual authors and poets as well as Seljuki's princes and royals played the most effective role in the mentioned improvement and change. The aim of the paper is to study bilingual political and literary characters of Persian and Arabic languages as well as discovering the reason of two languages' survival in the present.

تبلیغات