آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

روایت از دو عنصر اساسی قصه و قصه گو تشکیل می شود که در همه روایت ها از هر نوعی دیده می شود و جزو ذاتی هر نوع روایتی است. ژرار ژنت متأثر از شکل گرایان روس قصه را یکی از جنبه های روایت می داند و آن را ترتیب واقعی ارزیابی می کند، در نتیجه توانسته برای تمامی روابط بین توالی زمانی رخدادها و ترتیب روایت، تحلیلی ارائه دهد و با استفاده از زمان و تغییرات در خط داستانی، پی رنگ و شکل داستانی خود را بنا سازد. او نظریه زمان در روایت را در سه محور نظم، تداوم و بسامد(تکرار) مطرح می کند و روایت شناسی را بر ارتباطات میان داستان و متن روایی و به ویژه زمان، وجه، آوا و کانونی سازی که ترکیبی از شیوه های ساختار روایت و نظریه ترامتنیت که به طور کلی رابطه یک متن در متن دیگر است قرار می دهد. همچنین عنوان بندی آغازین فیلم که به عنوان یکی از پنج مناسبت ترامتنیت در این نمونه مورد تأکید قرار می گیرد. در این پژوهش با رویکرد به مقوله تکنیک های روایت پردازی از ژرار ژنت از یک سو و فیلم و داستان «مهمان مامان» از سویی دیگر مهم ترین تکنیک های روایت پردازی بررسی می شود.

Comparative Study of the Movie "Mum's Guest" Based on Gérard Genette's Theory

The story contains two main factors can be seen in all stories: the narration and the narrator and consider as the nature of each story. Gérard Genette – affected by Russian formalists – knows the story as a real form; thus he could offer an analysis for all chronicle events and narrations and found the story format and theme by applying time and changes in story lines. He introduces the theory of time in narration based on three factors: regulation, continuity and frequency; he also considers the narrative science based on the story relations and the context especially time and aspect which are combination of narrative structure and transtextuality theory – it generally is the relationship of one text in another. The credit of the movie also is emphasized in the research as one of the 5 transtextuality samples. The article studies the narration techniques from Gérard Genette' viewpoint in one hand and the movie "Mum's Guest" on the other hand as the most important applied techniques.

تبلیغات