آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

رئالیسم مکتبی ادبی است که در فاصله سال های 1850 تا 1880م در اروپا و آمریکا رواج یافت. مهم ترین ویژگی آثار رئالیستی آن است که انسان را به عنوان موجودی اجتماعی مطرح می کند و ریشه همه رفتارهای نیک و بد او را در اجتماع جست وجو می کند. ریموند کارور یکی از برجسته ترین داستان کوتاه نویسان آمریکا است که از پیشروان رئالیسم کثیف می باشد. صادق چوبک نیز یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان معاصر ایران است که رئالیسم کثیف در آثار او مشهود است. این تحقیق کاوشی است تطبیقی با هدف شناخت شباهت ها و تفاوت های موجود در داستان های کوتاه چوبک و کارور که بر مبنای روش تحلیلی- توصیفی نوشته شده است. رویکرد این تحقیق تاریخی و مبتنی بر چهارچوب نظری «مکتب امریکایی» است. با بررسی آثار هر دو نویسنده می توان به این نتیجه رسید که آنان راوی ویرانی، شکست و خلاء انسان درهم شکسته و پوچ اجتماع خود هستند که هر دو به یاری زبان مشترک داستان، موفق به خلق داستان های خود می شوند.

Comparative Study on Dirty Realism in Chubak and Carver Works

Realism is a literary school which became popular during 1850 and 1880 in United States of America and Europe. The most important feature of realistic works is that it introduces human as a social creature and seeks all evil and good behaviors’ roots in the society.   Raymond Carver is one of the American most famous short story writers who is known as a pioneer in dirty realism. Sadeq Chubak is one the most effective writers of Iran’s contemporary literature which dirty realism is remarkable in his works. The present paper is a comparative research to find out the existing similarities and differences in Carver and Chubak’s works in descriptive – analytical method. The approach of the research is historical and based on the “American School” theoretical framework. By studying their works, it could be find out that both writers narrate ruins, breaking downs and lacks in humans’ life y assisting a common language.

تبلیغات