آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

حماسه شاید قدیمی ترین ژانر و گونه روایی نباشد، اما به یقین مسلط ترین ژانر در تمام دوره های باستان و سده های میانی بوده است. حماسه و اسطوره در تمام فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها، چه به صورت شفاهی و چه به صورت نوشتاری دیده می شود. حماسه ها از اسطوره ها تغذیه می کنند و در بعضی فرهنگ ها ادامه آن ها هستند. ادبیات جهان سرشار از عناصر حماسی- اسطوره ای است. این مسأله در مورد ادبیات حماسی ایران و آلمان نیز در «شاهنامه» و «سرود نیبلونگن» به خوبی قابل مشاهده است. هر دو اثر به لحاظ زبانی و فرهنگی زیرمجموعه زبان های هندو-ژرمنی می باشند و در آن ها عناصر مشترک فراوانی به چشم می خورد. در این جستار نگارندگان سعی دارند ابتدا به پیشینه تاریخی هر دو اثر پرداخته و سپس به شکل مفصل به بررسی و مقایسه اَبر قهرمان- پهلوان(رستم و زیگفرید)، جهان بین، تفاوت دیدگاه و نیز ویژگی های مشترک حماسی این دو اثر جاودان در ادبیات حماسی ایران و آلمان بپردازند.

Common features two epic of Iran and Germany

Perhaps the oldest epic narrative genre and kind of not, but certainly the most dominant genre in the ancient and medieval periods, respectively.Epics and myths in all cultures and subcultures, either orally or in writing is seen.Epic myths in some cultures continue to feed them.World literature is full of mythological elements Hmasy-. This epic literature in Iran and Germany in the "Shahnameh" and "Anthem Nyblvngn" clearly visible.Both in terms of language and cultural domain, and the common elements of these Indo-Zhrmny are there.In this paper the authors try first and then in the form of a detailed history of both the study and comparison Qhrman- Super Hero (Rostam and Siegfried), outlooks, different perspectives and common characteristics of these two immortal epic of epic literature and Germany pay.

تبلیغات