آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

تئاتر هویت (بومی) یکی از گونه های درام است که در ایران با نام رادی رقم می خورد و در آلمان به شکل مدرن آن در سده بیستم پیشگامانی چون هوروات ، ماری لوئیزه فلایسر ، فاسبیندر و کروتس را در پیشینه خود دارد. این تئاتر به شکل امروزی آن انتقادی – اجتماعی است و درباره مردم و برای مردم بوده و به زندگی قشر فرودست، کارگر و کشاورز تعلق دارد که در روستاها و یا حاشیه شهرها زندگی می کنند و واقعیت زندگی آنان را با زشتی ها و زیبایی هایش به تصویر می کشد. این مقاله به بررسی همین واقعیت با مقایسه دو تئاتر بومی «مرگ در پاییز» اثر نمایشنامه نویس ایرانی اکبر رادی و «اتریش علیا» اثر فرانتس کسافر کروتس آلمانی می پردازد. هر دو نویسنده این ژانر را برگزیدند تا واقعیت زندگی این قشر از مردم جامعه خویش را برای مخاطب ملموس تر نمایند.

An analytical Survey of the Work of Akbar Radi and Xaver Kroetz

The Theatre (Identity) is one of the dramatic Genre, witch in Iran is with the Name of Radi very remarkable and in Germany with its modern Shape in 20 Century has the Pioneer of Horvath,  Fleisser, Fassbinder, and Kroetz in their History. This Theatre in its modern Shape is critical- social. It is for the People and about the People and it refers to the peoples Life and the Underdog, the Workers and Vilage People and the People , who are working in the Vilages and the Suburbs and their real Life with the Good and the bad can be shown. This Article tries to show this Reality with the Comparison of both Theatre “ Death in the Fall” the iranian Dramatist Akbar  Radi and “Upper Austria” the German Dramatist Franz Xaver Kroetz. The two Dramatists have chosen this Genre to show the Life of ordinary People in their Society and they tried to clear and remarkable this reality for their audience.

تبلیغات