ردّ پای ناتورالیسم در «سنگ صبور» و «زقاق المَدَق» (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ناتورالیسم به نوعی دنباله مکتب رئالیسم محسوب می شود و به دلیل نزدیکی بسیار این دو مکتب، تشخیص آثار رئالیستی از ناتورالیستی دشوار می گردد. یکی از مشکلات نقد داستان های چوبک ، به ویژه رمان «سنگ صبور» همین است. برخی آن را اثری رئالیستی و برخی ناتورالیستی می دانند. ادبیات معاصر عربی هم از قاعده تجلی چندین مکتب ادبی در بطن رمان های اش مستثنی نبوده است؛ «زقاق المدق» نجیب محفوظ نیز داستانی رئالیستی است که ردپایی از ناتورالیسم در خود دارد. ما در این مقاله تلاش کردیم ضمن معرفی دو رمان «سنگ صبور» و «زقاق المدق» به تطبیق آن دو با هم پرداخته و نشانه های مکتب ناتورالیسم را در آن دو بیابیم.Signs of naturalism in “Sange Sabour” and “Zoqaq Al-Madaq”
Every literary movement forms under certain circumstances such as social, economic, political and historical. Nineteenth century in the West is the development of science and industrialism. In the nineteenth century, humans thought that can answer all your questions once through science. Even the writers were trying to deal with literature scientifically. Then naturalism entered to literature. Naturalism is close to Realist and their diagnosis is difficult. One of the problems of critic of Choubak’s novels, especially “Sange Sabour”, is it. Some know realistic and some say naturalistic. Literary movements effect on Arabic contemporary literature too. “Zoqaq Al-Madaq” is a realistic work that has sign of naturalistic. In this paper, we introduce two novels, match them and find signs of naturalism in them.