آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

از دهه1920 به بعد نقد روان کاوانه، سبک گست رده ای از نق د روان ش ناختی بوده که فرضیات آن توسط زیگموند فروید (مؤسس مکتب پسی کانالیز) بنی ان گذارده ش ده است. در بی ان تح ولات روانش ناختی، س اختار ارائ ه شده توسط فروید دارای س ه نقش برجست ه بود: نه اد (id)، م ن (Ego) و فرام ن (superego). این س ه طب قه ساختار شخصیتی هر فرد را به وجود می آورن د و با واک اوی موشکافانه هر یک از این مراح ل می توان به فردیت و روان شخص در هر لحظه زمانی پی برد. تأثیر اندیشه های مولانا بر سبک «مثنوی» بسیار شبیه به تأثیری است که فلسفه اشراقی هانریبرگسون و آرای او درباره زمان بر جریان رم ان نویس ی قرن حاضر و ظ هور سب ک جریان سی ال ذهن گذاشت ه است. جریان های دیالکتیک و پارادوکسیکال خودآگاهی و ناخودآگاهی در مسیر داستان س رایی مولانا ، سبب گ ذر وی از مراحل سه گانه روان شناسی و پایایی ردپایی این تضاد در داستان های «مثن وی» گردی ده است. از این رو در این مقاله به واکاوی درگیری های ذهنی مولانا در حکایت «ایاز» در تطبیق با آراء یونگ و فروید پرداخته شده است.

Analysis of "anecdote Ayaz" Maulana relying on Jung and Freud's ideas

Since 1920 decade, psychoanalytic critique, has been a wide style of psychological critique whose assumption founded by Zigmond Freud (founder of psychoanalytic school). In stating psychological revolutions, structure offered by Freud had three prominent roles: id, Ego and super ego. These three create personality structure classes of each person and with regard to precise research in each of them, one can find the person individuality and mind in each moment .Molana’s thoughts effect on Masnavi style, is very similar to the effect that Hanry Bregson’s philosophy and his ideas on time has have on present century writing novel current and emevging mind fluid current style.Dialectic and Paradoxical currents of consciossness and uncoensciosness in Maulana's story – telling path, caused to pass him from three psychological steps and survive a track of this passing in Masnavi stories. In this article, it is tried to show how and why he passes from id to ego and super ego in Ayaz and his having shop to Charoq story.

تبلیغات