ضرورت تعلیم و تربیت زنان در اندیشه قاسم امین مصری و پروین اعتصامی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پروین اعتصامی از شاعران گرانمایه معاصر ایران زمین است که با بیان نکات مختلف از جمله تعلیم و تربیت زنان در شعرهای خود، برجستگی خاصّی یافته است و از جمله زنان باشهامتی است که تحت تأثیر تربیت پدرِ ارجمندی چون یوسف اعتصام الملک و در سایه دانش و ترجمه های او از زبان های مختلف، بالید و به شکوفایی و کمال رسید. کتاب «تحریر المرأه» اثر قاسم امین مصری درباره آزادی و تعلیم و تربیت زنان است که یوسف اعتصام الملک از زبان عربی به فارسی ترجمه و بخش هایی از آن را با نام «تربیت نسوان» در ایران منتشر کرده است. در این مقاله سعی شده است اندیشه های قاسم امین مصری درباره ضرورت تعلیم و تربیت زنان و تأثیر آن در شعر و اندیشه پروین؛ همچنین زندگی، آثار، اندیشه ها و آرمان های آنان بررسی شود؛ با این سؤالات که؛ آیا پروین در همهزمینه های شعری خود تحت تأثیر این متفکّر و نویسنده مصری بوده است یا خیر؛ و اگر بوده تا چه میزان و به چه صورتی بوده است؟ همچنین تفاوت های این بینش در چه بخش هایی است؟ که در این نوشتار، یکی از تفاوت های بینش پروین با قاسم امین، توجّه پروین به ظرافت های وجودی زنان ایرانی، بدون تقلید صِرف از زنان غربی، تشخیص داده شده است.A Comparative Study of the Necessity of the Education of Women in Qasim Amin Mesri’s and Parvin Etesami’s Views
Parvin Etesami is one of the prominent and celebrated contemporary Iranian poetesses who enjoys a prominent place, particularly by dealing with certain issues such as women education throughout her poetry. Under the influence of her father Yusuf Etesam al-Mulk and his works, as translated from different languages, she successfully advanced her development and flourished in this field.
Yusuf Etesam al-Mulk translated some books from Arabic into Persian including, namely, Qasim Amin Mesri's book entitled Tahrir al-Mar’a on freedom and women education, to be partly published in Iran under the title of Tarbiyate Niswan (Women Education). This paper is an attempt to explore Qasim Amin Mesri's ideas on the education of women and the effect on Parvin Etesami’s poems and views, therefore by studying their lives, works, and comparing their views the authors seek to make clear whether she was under his influence in her poetry or not, and if yes, determine to what extent she has received influence. Moreover, in this paper their approaches towards the necessity of educating women and Parvin's particular attitude towards the capabilities of Iranian women without imitating Western women has been treated.