آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

یکی از مباحثی که در ادبیات، امدروزه مدورد توجده قدرار دارد، مبحث آرکی تایپ است. این بحث به وسیله کارل گوستاو یونو ومکتب مردم شناسی تطبیقی دانشگاه شیکاگو مطرح گردید و در ادبیات راه یافته است. ناقدان ادبی ضمن مطرح کردن مباحثی از قبیل آنیما، آنیمو ، سایه، نقاب، تاریکی، شب، آب، دایره، اعداد و... به کند وکاو ضمیر ناخودآگاه جمای راه یافته و به تحلیل و نقد و بررسی هر اثر و خالق آن می پردازند. بدیهی اسدت تاریکی شب نیز چونان دیگر آرکیتایپ ها، نمادها و سمبلهای گوناگونی را در بر می گیرد که بعضی از این نمادها بوسیله ناخودآگاهی جمای در ذهن شاعران و نویسدندگان مشترک می باشد. ازین رو در این مقاله ضمن بررسی نمادهای سیاهی و تاریکی شب، به واکاوی و تطبیق نمادهای خاص این آرکیتایپ در میان اشاار سهراب سپهری و رابیندرانات تاگور پرداخته شده است.

Night archytype telepathical adaptation in the poems of Sohrab Sepehri and Rabindranat Tagour

One of the concepts in the literature that is very notable these days, is the archytype concept.This issue was first posed by karel Goustav Young and adaptative anthropological school of Chicago university and then entered into literature. Literal critics while posing some concepts such as Anima,Animous,Shadow ,Mask ,Night ,Water ,Circle ,Numbers ,etc .,found their way to search into the collective unconcious and to analyza each work and its creator.As the other archytypes, it is evident that the night darkness comprises various symbols and some of them are common in poets and writers’ mind. So ,in this article while the night darkeness symbols are examined ,special symbols of this archytype has been investigated among Sohrab Sepehri and Rabindranat Tagour’s poems.

تبلیغات