آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

اسطوره و حماسه به عنوان گونهای از فرهنگ عامه، پیش از ظهور ادبیات پدید آمده و با ادبیات ملل ارتباط تنگاتنگی پیدا کرده است. با وجود تفاوتهای فراوان بین انسان ها و فرهنگ ها، از نظراسطوره و حماسه شباهت های مشترک فراوانی بین آنها وجود دارد. ادبیات جهان سرشار از عناصر حماسی اسطوره - ایی است. این مسأله در مورد ادبیات ایران و آلمان نیز در شا هنامه و سرود نیبلونگن [Nibelungenlied] بهخوبی قابل مشاهده است. هردو اثر به لحاظ زبانی و فرهنگی زیر مجموعه زبانهای هندو ژرمنی قرار دارند و در آنها عناصر مشترک فراوانی به چشم میخورد. در این مقاله سعی می شود ابتداء به مفاهیم و پیشینه تاریخی هردو اثر پرداخته شود و سپس به طور مفصل به بررسی جهانبینی و تفاوت دیدگاه و ویژگیهای حماسی این دو اثر جاودان در ادبیات حماسی ایران و آلمان نیز پرداخته شود.

A Comparative Analysis of Worldviews in Mythical and Epic Works of Shahnameh and Nibelungenlied

Myth and Epic as a genre in popular culture appeared prior to literature and have been closely tied to the nation’s literature. Despite many differences between men and cultures, their myths and epics are of great similarities. World literature is full of epic and mythic components. In Iranian and German literature also this issue is easily perceivable in Shahnameh and in Nibelungenlied’s song. In terms of cultural and linguistic aspects both are subsets of Hindu-Zhrmny languages add one could see a lot of similar components in them. This paper concerns firstly with the basic concepts and historical context of both them and then with the analysis of the worldviews and differences and features of these two everlasting works in Iranian and German literatures extensively.

تبلیغات