آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

در همه مکاتب عرفانی، به ویژه در عرفان اسلامی بر لزوم راهنما و مرشد تاکید شده است. اهل طریقت را اعتقاد براین است که بی وجود واسطه، توفیق در سلوک میسر نیست ومبتدیان را بدون هدایت پیری منتهی راه پرفراز ونشیب طریقت پیمودنی نیست.در دیوان خواجه شیراز هیچ سند قاطعی که حکایت از سرسپردگی حافظ به یک پیر واقعی یعنی مشایخ طریقت داشته باشد در دست نیست.ولی با این وجود به لزوم داشتن پیر و آرزوی یافتن دلیل راه و همانند عقاید متصوفه، عقیده به لزوم پیروی سالک از پیر، در افکارش مشهود میباشد.در دیوانهای فارسی وترکی حکیم فضولی با توجه به مدایح و ثنایایی که درباره ائمه معصومین سروده شده، به صراحت پیر فضولی مشخص می شود و درگاه پیر مغان نیز در اشعارش والاتر از فرشته و راهبر به سوی آب زندگانی می باشد.در این تحقیق به روش تطبیقی پیر از دیدگاه عرفان و نظریات دو شاعر عارف بزرگ درباره پیر و لزوم داشتن آن بررسی خواهد شد تا اشتراکات و افتراقات آن روشن شود.

A comparative adaptation of Peer in Khajeh Hafez’s divan with Hakim Fozooli’s Persian and Turkish divans

In all mystical schools, especially in Islamic mysticism, it is emphasized on having a spiritual guide. Spiritual scholars believe that it is impossible to succeed in the path of behavior without any guide. Beginners can’t continue the ups and downs of behavior without and spiritual guide. In Khajeh Shiraz’s Divan, there is no definite evidence to show Hafez’s dependence on a spiritual guide. However, there is evidence in Hafez’s thoughts showing that he believes in wishing to have a spiritual guide in seeking the reason for path. Also, he believes a devotee should have a guide as sophistic ideas do. Hakim Fozooli’s Farsi and Turkish Divans emphasize the necessity of having a spiritual guide. This is identified by the praises about the innocent Imams. In his poems, Fozooli considers the guide of life as greater than an angel. In this study, having a spiritual guide from the view point of mysticism and the viewpoints of two great poets and the comparison of similarities and differences 

تبلیغات