بیان مشکلات روانشناختی کودکان در ادبیات ایرانی و اروپایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این مقاله به تحلیل محتوای کتاب های داستانی کودکان می پردازد و میزان پرداختن این کتاب ها را به مشکلات روانشناختی کودکان مورد بررسی قرار می دهد؛ مشکلاتی همچون پرخاشگری، کمی اعتماد به نفس، ترس و اندوه. این مقاله همچنین ضمن مقایسه این مبحث در کتاب های ایرانی و اروپایی به تعریف ادبیات کودکان اشاره می کند و اهداف و انواع آن ها را مورد تحلیل قرار می دهد. محیط مورد پژوهش در این مقاله، ۵۱ کتاب داستانی منتشرشده بین سال های ۷۵-۸۵ است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن ها را منتشر کرده است. نتایج کلی مقایسه کتاب های مورد بررسی نشان می دهد که مشکل روانشناختی کمی اعتماد به نفس، بیشتر از سایر مشکلات روانشناختی مورد توجه نویسندگان اروپایی است و نویسندگان ایرانی، بیشتر از همه موضوعات به اندوه کودکان توجه دارند.THE EXPRESSION OF THE PSYCHOLOGICAL PROBLEMS OF THE CHILDREN IN IRANIAN AND EUROPEAN LITERATURE
The present article is a content analysis of the children’s story books and studies the extent to which these books consider the psychological problems of the children. Problems such as aggressive behavior, lack of self-confidence, fear and distress. The article also compares these problems as reflected in Iranian and European books while giving a definition of the children’s literature and its aims and objectives. The sample studied includes fifty one books published between the years 1375 to 1385 by Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults. The conclusive results show that the problem of lacking self-confidence has been pointed out more than other mentioned problems.