تجارب زیسته دانشجویان از کاربست شبکه های اجتماعی مجازی در نگاهداشت فایده مندی: مطالعه کاربران فضای مجازی در دانشگاه رازی کرمانشاه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب زیسته دانشجویان از کاربست شبکه های اجتماعی مجازی در نگاهداشت فایده مندی انجام گرفت. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه ی آماری پژوهش دانشجویان کاربر شبکه های اجتماعی مجازی در دانشگاه رازی کرمانشاه بودند. برای تعیین حجم نمونه به جهت مدنظر بودن کفایت داده ها از نمونه گیری تا مرحله اشباع و روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. در نهایت حجم نمونه با در نظر گرفتن اشباع نظری به 21 نفر رسید. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد و با کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. یافته ها 98 گزاره مفهومی اولیه با 12 مقوله فرعی و 2 گزاره مقوله ای اصلی را نشان داد و روابط بین آن ها در قالب الگوی ساختاری ارائه شد. نتایج نشان داد دانشجویان در تعامل با شبکه های اجتماعی مجازی تجارب مثبت و منفی زیادی را کسب کرده اند. بررسی تجارب زیسته دانشجویان می تواند به صورت شایسته ای به بازشناسی مزایا و معایب کاربست شبکه های اجتماعی مجازی و متعاقباً برنامه ریزی برای استفاده مناسب از این شبکه ها بیانجامد.Students' experiences of using virtual social networks in terms of usefulness: studying of Cyberspace users at the University of Razi Kermanshah
The purpose of this study was to express of Students' experiences of using virtual social networks in terms of usefulness. The research method was qualitative of phenomenological type. The statistical population of this study was student users of virtual social networks at the University of Razi Kermanshah. To determine the sample size because of the adequacy of the data, sampling to saturation stage and purposeful sampling method was used. Finally, the sample size reached 21 by considering the saturation. The data were collected using semi-structured interviews and analyzed by open, axial and selective coding. The findings revealed 98 initial conceptual propositions with 12 sub categories and 2 propositions of the main categories and the relationships between them were presented in the form of a structural pattern. The results showed that students had a lot of positive and negative experiences in interacting with virtual social networks. A review of student’s experiences can adequately recognize the benefits and disadvantages of using virtual social networks and, consequently, planning to make good use of these networks Leads.