آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

پ ژوهش درب اره ی زن ان، به عنوان یک موضوع قابل مطالعه در عرص ه ی مطالعات اجتماعی در قالب موضوع زنانگی یا دقیق تر «زنانگی ها»، دانش ما را به سطح عالی ت ری درب اره ی زنان ارتقاء خواهد داد. هدف از پژوهش حاضر، تبیین و تفسیر نشانه های زنانگی زنان شهر اصفهان در بازتولید بدن می باشد. در مطالعه حاضر از طرح تحقیق آمیخته از نوع متوالی اکتشافی استفاده شده است، که برای انجام آن در مرحله اول، با استفاده از روش تحقیق نظریه برخاسته از داده ها، با روش نمونه گیری نظری از زنان 20-55 ساله، مصاحبه باز و نیمه باز به عمل آمد. با تحلیل مصاحبه های انجام شده و داده های گردآوری شده، شاخص های بازتولید نشانه های زنانگی به دست آمد. در مرحله دوم به گردآوری داده های کمی با تنظیم پرسشنامه (بسته) برگرفته از روش کیفی، به صورت پیمایشی و روش نمونه گیری سهمیه ای با توجه به سن و جنس افراد در مناطق 15 گانه شهر اصفهان، در بین 667 نفر پرداخته شد. براساس نتایج کیفی تحقیق، هژمونی فرهنگی غرب و صنعت فرهنگ در قالب شرایط علّی و مفهوم زنانگی ریزوماتیک به عنوان هسته ی مرکزی استخراج گردید. در بخش کمی برای تبیین نشانه های زنانگی، فرضیه ها با نرم افزار Spss مورد آزمون قرار گرفتند. سپس در مدل سازی ساختاری با استفاده از نرم افزار Amos فرضیه های ساختاری پژوهش (دین، آبژگی، بریکولاژ، مدگرایی، رسانه، خودپنداره و درآمد) آزمون شدند که همه آن ها معنادار شده و در بخش برازش کلی، برازش بسیار بالایی از مدل حاصل گردید.

The Sociological Interpretation and Explanation of the Symbols of Femininity in Isfahan Women 's Body Reproduction

Research on women, as a case study in the field of social studies in the form of femininity or more precisely "femininity", will elevate our knowledge to a higher level about women. The purpose of the present study was to explain and interpret the signs of femininity in Isfahan women in body reproduction. In the present study, a mixed-sequential exploratory research design was used. In this first step, using data extraction theory research method, theoretical sampling of women aged 20-55 years, open interviews and It was halfway through. By analyzing the interviews and the data collected, indicators of reproduction of feminine symptoms were obtained. In the second phase, quantitative data were collected by questionnaire (closed) based on qualitative method, survey and quota sampling method according to age and sex of people in 15 regions of Isfahan, among 667 people. Based on the qualitative results of the research, western cultural hegemony and culture industry were extracted in terms of causal conditions and the concept of rhizomatic femininity as the core. In the quantitative section to explain femininity symptoms, the hypotheses were tested with SPSS software. Structural modeling (Religion, objective, Bricolage, Modernism, Media, Self-concept, and Income) was tested in structural modeling using Amos software.

تبلیغات