آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

با توجه به تأثیر متفاوت دینداری بر حوزه های مختلف زندگی اجتماعی و حتی ابعاد مختلف یک حوزه، این مقاله در پی پاسخگویی به این سؤالات است که آیا در جامعه ما ارزش های خانوادگی سنتی و مدرن در نسل های مختلف متأثر از دینداری است یا خیر و اگر هست آیا تأثیر آن بر ارزش های خانوادگی سنتی و مدرن یکسان است؟ بر این اساس، پیمایش کمی با ابزار پرسشنامه در شهر تهران با 600 نمونه که به شیوه خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند، انجام شد. نتایج تحقیق حاکی است: ارزش های خانوادگی سنتی و مدرن  به طور یکسان متأثر از دینداری نیست. در هر سه نسل ارزش های خانوادگی سنتی متأثر از دینداری بوده، در حالی که تأثیر دینداری بر ارزش های خانوادگی مدرن در هر سه نسل معکوس و ضعیف تر بوده، به لحاظ نسلی روند کاهشی داشته و در نسل سوم تأثیر معناداری مشاهده نمی شود.  به طورکلی می توان گفت یافته های تحقیق آمیزه ای از سه تئوری پابرجایی دین بر ارکان مختلف زندگی اجتماعی، تئوری تمایز و تئوری قطعه قطعه شدن ارزش ها را تأیید می کند. 

Generational study on the effect of Religiosity on Traditional and Modern Family Values in Tehran

the different impact of religiosity on different areas of social life and even different dimensions of a n area, this article attempts to answer these questions whether in our society traditional and modern family values are influenced by religiosity in different generations, and if so does religion have the same effect on traditional and modern family values? Statistical population is 18 years and above in Tehran, 600 samples selected by PPS and analyzed. The results show: Traditional and modern Family values alike are not affected by religiosity. The religiosity affect on traditional family values in three generation and remains the impact of religiosity on these values. While the impact of religiosity on modern family values in each generation was weaker and reverse, and has a decreasing trend in terms of generation, so that the third generation of impact is not significant. In general these findings confirm all three theories of the stability of religion on the various spheres of social life, differentiation and fragmentation values. 

تبلیغات