آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

م مصرف غذاهای غیرخانگی، به موازات تغییرات گسترده در سازمان کار و زندگی اجتماعی، ضمن تجربه ی رشد چشمگیر، به دغدغه ی مهم و روزانه ی بسیاری از ساکنان عموماً پرمشغله ی شهرهای بزرگ تبدیل شده است. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی ارتباط تعامل اجتماعی و تأثیر اجتماعی با میزان مصرف غذاهای غیرخانگی نگاشته شده است. در این راستا، از رویکردهای نظری؛ تمایز (بوردیو)، تأثیر اجتماعی (کلمن) و مکانیسم های روابط اجتماعی (پیرس) استفاده شده است. مطابق با این رویکردها، تجارب غذایی به عنوان یکی از معرف های اصلی پایگاه اجتماعی و حتی هویتی، بیش از پیش ابعاد اجتماعی پیدا کرده است. این مطالعه به روش پیمایش و در میان شهروندان بالای 15 سال ساکن شهر تبریز که 409 نفر از آنها به شیوه ی نمونه گیری طبقه ای (از مناطق ده گانه ی شهر تبریز) برای مطالعه انتخاب شده اند، انجام شده است. براساس نتایج تحلیل های دومتغیره، ارتباط تعامل اجتماعی و میزان مصرف غذاهای غیرخانگی غیرمعنادار، اما همبستگی تأثیر اجتماعی و میزان مصرف غذاهای غیرخانگی معنادار و مثبت بوده است. همچنین سن (به شکل منفی)، جنس (به نفع مردان) و منطقه ی مسکونی (به نفع مناطق مرفه) با میزان بالای مصرف غذاهای غیرخانگی در رابطه بوده است. براساس تحلیل های رگرسیونی، تأثیرات هر دو متغیر مستقل (تعامل اجتماعی و تأثیر اجتماعی) در کنار تأثیرات متغیرهای زمینه ای شامل؛ سن، جنس و منطقه ی مسکونی، همگی جزو تأثیرات معنادار بوده و 5 متغیر مذکور 21 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کرده اند که در این میان، اهمیت نسبی متغیر تأثیر اجتماعی بیشتر از سایر متغیرها بوده است.

Sociological Study of the Relationship between Social Relation and Influence with the Consumption of Food away from Home (The Case of 15 Years Old and Over Citizens of Tabriz)

Consumption of foods away from home, corresponding to drastic changes at work organization and social life, beside of remarkable increase, has been a daily life challenge for many busy residents of today's large cities. Present study aimed at investigating the relationship between social relation and influence with the amount of food consumed away from home. To this end, distinction (Bourdiue), social influence (Kelman), and mechanisims of social relations (Pierce) have been utilized as the theoritial frameworks. According to these approaches, food-related experiences, as an important indicator for socio-economic and even identity status, have been increasingly acquired social meaning. The study has been done using the survey method among 15 years old and over individuals of Tabriz city, which 409 of them have been chosen by the use of stratified sampling technique, as the study sample. According to bivariate analyses, "social relations" was not, and "social influence" was statistically correlated with quantity of food consumed away from home. Age (negatively), Sex (In favor of men), and residence place (in favor of well-off districs) are related to volume of food consumed away from home. According to regression analysis’ results, both of independent vrariables, including; social relations and social influence, have shown statistically positive and significant effects on dependent variable, after contoroling for background variables's effects such as; age, sex, and residence place. Five mentioned variables could explain around 21 percent of variations in dependent variable. Social influence’ effect was more important comparing to other effects in the final fitted regression model. 

تبلیغات