آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

هدف این مقاله مطالعه گونه شناسی (Typology) و شیوع شناسی (Prevalence) رفتارهای وندالیستی دانش آموزان دوره متوسط ناحیه یک همدان می باشد. تحقیق حاضر بر اساس روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسش نامه انجام شده است. پاسخ دهندگان به پرسشنامه، دانش آموزان دختر و پسری هستند که در دبیرستان های ناحیه یک آموزش و پرورش همدان مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه برابر با 400 نفر بوده که از میان 8500 نف ر دانش آموز دخ تر و 6500 نفر دانش آموز پس ر در رشته های نظری، فنی حرفه ای و کار و دانش انتخاب شده اند. شیوه نمونه گیری تصادفی بوده و پرسشنامه ها هم به صورت تصادفی در بین دانش آموزان توزیع شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، می توان گفت که تمامی متغیرهای مستقل اعم از کنترل غیررسمی، تعلق اجتماعی، ناکامی اجتماعی، کنترل غیررسمی، احساس محرومیت نسبی و سرمایه اجتماعی بر متغیر وابسته تحقیق، یعنی وندالیسم تأثیرگذار بوده و آن را به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر قرار داده اند. همچنین بررسی رابطه تک تک متغیرهای مستقل با متغیر وابسته نشان داد که متغیرهای سرکوب اجتماعی، تعلق اجتماعی، احساس محرومیت نسبی و ناکامی اجتماعی دارای رابطه معناداری با متغیر رفتارهای وندالیستی هستند و متغیرهای کنترل غیررسمی و سرمایه اجتماعی نیز رابطه معناداری با رفتارهای وندالیستی نداشتند. در این میان قوی ترین همبستگی، متعلق به رابطه بین متغیرهای ناکامی اجتماعی و رفتارهای وندالیستی بود.

Study of Typology and Prevalence of vandalism (Case Study: High school students in the first district of Hamadan)

The research aims to study the typology and prevalence of Vandalistic behavior among secondary school students in the city of Hamadan. This study is done based on a survey and by using questionnaires. Respondents to the questionnaire are boys and girls who are studying in high schools in district one. Sample size is 400 students that are selected from 8500 female and 6500 male students in the fields of theoretical, technical, professional, working and knowledge. Sampling method was random and the questionnaires were randomly distributed. As the results show, all of the independent variables including informal control, social failure, social belonging, sense of relative deprivation and social capital effect the dependent variable, vandalism, directly and indirectly. In addition, the studies of relationship of each dependent with independent variables show that social oppression, social belonging, sense of relative deprivation and social failure have a meaningful relationship with vandalism behavior. Meanwhile, the strongest correlation is between social failure and vandalism behavior

تبلیغات