ارتباط شکنندگی باورهای شادی و شادمانی تجربه شده: نقش تعدیل گر خوش بینی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط شکنندگی باورهای شادی و شادمانی تجربه شده با نقش تعدیل کنندگی خوش بینی انجام گرفت. در این پژوهش پیمایشی، 225 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر شهر کرمان شرکت کردند. جهت جمع آوری داده ها، از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و از پرسشنامه های خوش بینی-بدبینی (LOT)، شکنندگی شادی (FHS) و شادی درونی (SHS) استفاده شد. داده ها با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه سلسه مراتبی و با استفاده از نرم افزار SPSS-22 تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که شکنندگی باورهای شادی رابطه منفی معنی داری با شادمانی تجربه شده دارد. علاوه بر این، خوش-بینی توانست رابطه میان این متغیرها را تعدیل کند. به عبارت دیگر، خوش بینی رابطه ی شکنندگی باورهای شادی را بر شادمانی تجربه شده کاهش داد. بر این اساس، می توان با طراحی و اجرای مجموعه برنامه های آموزشی جهت ارتقای خوش بینی در دانشجویان به کاهش ارتباط شکنندگی باورهای شادی و شادمانی تجربه شده در آنان دست یافتThe Relationship of Fragility of Happiness Beliefs and Happiness Experienced: The Moderating Role of Optimism
The purpose of this study was to determine the relationship between the fragility of happiness beliefs and the experienced happiness with the moderating role of optimism. 225 students of Shahid Bahonar University of Kerman participated in this survey. A multi-stage cluster sampling method was used to collect data, and the questionnaires were Optimism-Pessimistic, Fragility of Happiness and Subjective Happiness. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple hierarchical regression analysis using SPSS-22 software. The results of the regression analysis showed that the fragility of happiness beliefs has a negative relationship with experienced happiness. In addition, optimism was able to moderate the relationship between the fragility of happiness beliefs and the experienced happiness. In other words, optimism reduced the relationship between the fragility of happiness beliefs and the experienced happiness. According to this, it is possible to reduce the relationship between the fragility of happiness beliefs and the experience of happiness in the students by improving their optimism.