آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

مداخله روان شناختی جامع نگر برنامه درمانی نوینی است که بر اساس مشکلات و نیازهای روانی افراد نابارور طراحی شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله روان شناختی جامع نگر بر سلامت روان شناختی و نرخ بارداری زنان با ناباروری نامشخص و تحت درمان لقاح آزمایشگاهی است. بدین منظور با استفاده از نمونه گیری دردسترس از میان کلیه زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری معتضدی کرمانشاه 30 زن نابارور تحت درمان IVF که در دو حیطه از سه حیطه مقیاس21DASS- نمره متوسط به بالا داشتند، انتخاب و به شیوه تخصیص تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایشی تحت 11 جلسه مداخله روان شناختی جامع نگر 120 دقیقه ای قرار گرفت. گروه کنترل هیچ مداخله درمانی را دریافت نکرد. شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخله و در پیگیری یک ماهه، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس 21DASS- را تکمیل کردند. نرخ بارداری در دو گروه بر اساس نتیجه آزمایش βHCG سنجیده شد. تحلیل داده ها با روش کوواریانس چند متغیره نشان داد که مداخله روان شناختی جامع نگر در مرحله پس آزمون به طور معنی داری موجب کاهش افسردگی، اضطراب و استرس گروه آزمایشی شده بود (001/0< p)، و این تأثیر در پیگیری یک ماهه همچنان تداوم داشت (001/0< p). نرخ بارداری در گروه آزمایشی 7/46% و در گروه کنترل 3/13% به دست آمد و از نظر آماری معنی دار بود (05/0>p). به عبارت دیگر مداخله روان شناختی جامع نگر در کاهش اضطراب، افسردگی و استرس و افزایش سلامت روان شناختی و نرخ بارداری زنان با نابارور نامشخص تحت درمان لقاح آزمایشگاهی مؤثر است.

The effectiveness of holistic-oriented psychological intervention on psychological health and pregnancy rate of unexplained infertile women undergoing IVF

Intoduction The desire of having a child is one of the most important functions of family and is also a base for human survival. Infertility is considered as a failure that is accompanied by physical and psychological tensions in family and society as well. Different psychological methods have been already utilized to help infertile people. The holistic-oriented psychological intervention (HPI) is a new therapeutic plan with bio-psycho-social pattern that has been designed according to psychological problems and needs of infertile people. After determining tension factors this therapeutic plan chooses techniques with high effectiveness rate in solving the mentioned problems, using eclectic techniques. The aim of present study is to examine the effectiveness of HPT on psychological health and fertility rate in women with unexplainable infertility undergoing in vitro fertilization treatment (IVF).   Method The design of this study was a quasi- experimental one with pretest-posttest of experimental and control group. Thirty infertile women, undergoing IVF treatment, were selected, using available sampling. The sample was selected from among patients who referred to Moatazedi Infertility Center, Kermanshah, Iran. They completed two subscales of three subscales of DASS-21 scale who got the above average score. They were randomly assigned to two groups (each group 15 subjects). The experimental group was treated by the holistic-oriented psychological intervention for 11 sessions of 120-minutes. The control group did not receive any intervention. Participants completed the Depression, Anxiety and Stress Scale before and after intervention and after one month later. The pregnancy rate was measured in two groups based on the β-HCG test result. Data were analyzed by SPSS software (version 21).   Results The results of multivariate covariance analysis  indicated that depression, anxiety and stress levels in the experimental group (p = 0.0001), significantly decreased in posttest group after holistic-oriented psychological intervention and this effect was observed and lasted in the one month follow up (p = 0.0001). The pregnancy rate in the experimental group was 46.7% and in the control group was 13.3% which were statistically significant (p <0.05).   Discussion The results of this study showed that the holistic-oriented psychological intervention is effective in decreasing anxiety, depression and stress and increasing the psychological health and pregnancy rate of women with unexplainable infertility under In-Vitro Fertilization treatment.

تبلیغات