آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

پژوهش حاضر با هدف، بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظه ی ﻓﻌﺎل بر عملکرد خواندن (دقت، سرعت و درک مطلب) دانش آموزان نارساخوان انجام شد. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر نارساخوان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه درسال تحصیلی 91-90 بود. با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای ابتدا140نفر مشکوک به نارساخوانی در پایه سوم و چهارم انتخاب شدند سپس از آن تعداد 48 دانش آموز نارساخوان به عنوان نمونه انتخاب گردید. به صورت تصادفی به سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. چک لیست خواندن، آزمون هوشی وکسلر کودکان، آزمون تشخیصی خواندن فلاح چای و آزمون خواندن (محقق ساخته) به عنوان ابزارهای گردآوری اطلاعات استفاده شدند. آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظه ی ﻓﻌﺎل به مدت هشت جلسه 60دقیقه ای به گروه های آزمایش ارائه شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظه ی ﻓﻌﺎل تأثیر معنی دار در بهبود عملکرد خواندن داشتند. همچنین نتایج آزمون تعقیبی نشان دادکه راهبردهای فراشناختی در درک مطلب و حافظه ی ﻓﻌﺎل در دقت برتری مثبت معنی داری نسبت به گروه آزمایشی دیگر داشتند. براساس یافته های به دست آمده می توان نتیجه گرفت هر دو روش آموزشی موجب بهبود عملکرد خواندن می شود و راهبردهای فراشناختی در درک مطلب و حافظه ی فعال در دقت موثرتر هستند.

The effectiveness of metacognitive strategies and working memory training on reading performance (accuracy, speed and comprehension) of students with dyslexia

This study was conducted to investigate the effectiveness of metacognitive strategies training and working memory training on reading performance accuracy, speed and comprehension of students with dyslexia. The research project was a pretest-posttest experimental design with control group. Statistical population composed of all students with dyslexia at the elementary schools of Kermanshah in 2011-2012. 140 students were selected by cluster sampling method, from third and fourth grade students with dyslexia. Then, the participants were randomly divided into two experimental groups and one control group. The data collection instruments were checklist of reading, Wechsler Intelligence Scale for Children, FalahChai Diagnostic Reading Tests and Reading Test (researcher–made). The participants in experimental groups received metacognitive strategies and working memory traning for eghit session, 60 minutes per session. Covariance analysis indicated that metacognitive strategies and working memory training have improved reading performance significantly. The results of post hoc test showed that metacognitive strategies, in reading comprehension and working memory, in accuracy of experimental group had a significant positive advantage, compared to the other experimental group. The finding suggested that metagcognitive strategies for developing reading comprehension and working memory are more effective for students with dyslexia. Metacognitive strategies in reading comprehension and working memory in accuracy are more effective.

تبلیغات