آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

در تحقیق حاضر،رابطه علّی تعاملات آموزشی با رضایت تحصیلی از طریق میانجی گری خودتنظیمی تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفت. دانشجویان دانشگاه پیام نور اهواز (1392) جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل داده اند که از بین آن ها 500 نفر به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های تعاملات آموزشی، رضایت تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی استفاده گردید. نتیجه نشان داد که تعاملات آموزشی (تعامل دانشجو- دانشجو، تعامل دانشجو- استاد و تعامل دانشجو- محتوا) با رضایت تحصیلی رابطه علّی مثبت و رابطه تعامل دانشجو- دانشجو و دانشجو- محتوا با رضایت تحصیلی از طریق خودتنظیمی تحصیلی معنی دار اما مسیر تعامل دانشجو- استاد به رضایت تحصیلی از طریق یادگیری خودتنظیمی معنی دار نشد. بر مبنای تحقیق حاضر پیشنهاد می شود برای ایجاد رضایت تحصیلی، تقویت تعامل دانشجو- دانشجو و دانشجو- محتوا در دانشجویان بسیار ضروری است.

The causal relationship of educational interactions with academic satisfaction mediated by academic self-regulatory learning

In the present research, the causal relationship of educational interactions with academic satisfaction mediated by self-regulatory learning has been investigated. The population of the present research included Payam Noor University students in Ahwaz (1392), 500 of whom were selected through multi-stage random sampling method. For data collection, the Sevari Educational Interactions Questionnaire (1391), the Sevari Educational Satisfaction (1391) and the Sevari Self-Regulatory Learning Questionnaire (1391) were used. The results showed that educational interactions (student-student interaction, student–professor interaction and student–content interaction) had a positive causal relationship with educational satisfaction. The relationships of student-student interaction and student–content interaction with educational satisfaction, through self-regulatory learning was significant, but the path form student–professor interactions to educational satisfaction through self-regulatory learning was not significant. Based on the present study, it is suggested that for creating educational satisfaction, it is extremely necessary to reinforce student-student and student–content interactions.

تبلیغات