هنجاریابی آزمون هوشی وکسلر کودکان چهار در استان چهارمحال و بختیاری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف تهیه جدول های هنجار مقیاس هوش وکسلر چهار (WISC-IV[1])، برای دانش آموزان 6 تا 16 سال استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. با توجه به آمار دانش آموزان مناطق 16 گانه در دوره ابتدایی، راهنمایی و اول دبیرستان 872 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار اندازه گیری مقیاس هوش وکسلر چهار، مقیاس هوش وکسلر کودکان تجدید نظر شده و ماتریس های پیشرونده ریون بود. برای تهیه جدول های رتبه نمره ها با استفاده از تبدیل غیرخطی به Z و T تبدیل شد. سپس برای 15 زیر مقیاس نمره هایی با میانگین 10 و انحراف معیار سه تهیه و نهایتاً به نمره هایی با میانگین 100 و انحراف معیار 15 تبدیل شد و به این ترتیب جدول های هنجار خرده آزمون ها و هوشبهرها برای سنین مختلف از 6 تا 16 سال به دست آمد. مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار دارای روایی و پایایی مناسب بوده و از جدول های هنجار آن می توان برای ارزیابی هوشی کودکان 6 تا 16 سال در استان چهارمحال و بختیاری و هم چنین در ایران استفاده کرد. <br clear="all" /> [1]- Wechsler Intelligence Scale for Children -IVStandardization of the Wechsler Intelligence Scale for Children - IV in Chahar Mahal Va Bakhteyri State
The purpose of this study was to prepare norm tables for the Wechsler Intelligence Scale for Children - IV (WISC-IV) in the students (6-16 years) of the province of Chahar Mahal Va Bakhteyri. 872 students were selected through stratified random sampling method and were assessed using WISC-IV (Farsi form). Results were presented using descriptive statistics. All scores were changed to percentile ranks and Z and T scores. Standard and percentile norm tables were developed for the students (6 to 16 gears) thereafter. The results indicated that WISC-IV is reliable and valid and the norm tables are suitable for assessing intelligence of children in the province of Chahar Mahal Va Bakhteyri. It is suggested that such norm tables be prepared for all Iranian students.