آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت استرس بر غربت زدگی، مشکلات بین فردی و سازگاری خوابگاهی دانش آموزان دختر دبیرستان های شبانه روزی شهر شیراز بود. طرح پژوهش، یک طرح گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان های شبانه روزی شهر شیراز در سال تحصیلی 93-92 بود که به پرسشنامه های غربت زدگی، مشکلات بین فردی و سازگاری خوابگاهی پاسخ دادند. سپس بر حسب بالا بودن نمرات غربت زدگی و مشکلات بین فردی و پایین تر بودن نمره سازگاری، از هر مدرسه 17 نفر انتخاب گردید و به تصادف یکی از مدارس به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه ی 2 ساعته آموزش مدیریت استرس قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که آموزش مدیریت استرس باعث کاهش غربت زدگی و مشکلات بین فردی و افزایش سازگاری خوابگاهی در دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است.

The Effectiveness of Stress Management Training on Homesickness, Interpersonal Difficulties and Dormitory Adjustment Among First grade Female Student of Shiraz Boarding School

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of stress management training on homesickness, interpersonal difficulties and dormitory adjustment among 9 th grade female students in boarding schools in Shiraz. The research method was experimental with pre-test, post-test and follow-up with the control group. The participants included all 9 th grade female students in Shiraz in the academic year of 1392-1393. All the students were given questionnaires on homesickness, interpersonal difficulties and dormitory adjustment. 17 students were chosen based on their higher scores on either the homesickness or interpersonal difficulties tests or their lower scores on the dormitory adjustment test. Then, one of the two schools was randomly assigned to the experimental and the other to the control group. The experimental group completed 10 two-hour training courses on stress management. The results showed that stress management training led to a decline in homesickness and interpersonal difficulties and an increase in dormitory adjustment among students in the experimental group in comparison with the students in the control group.

تبلیغات