آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

کمک طلبی تحصیلی یکی از راهبردهای مهم خودتنظیمی است که در فرایند یادگیری دانش آموزان نقش به سزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین متغیرهای انگیزشی، شناختی و شخصیتی با کمک طلبی و اجتناب از کمک طلبی تحصیلی در درس ریاضی بود. برای دستیابی به این هدف 557 دانش آموز پایه های اول تا چهارم مدارس متوسطه شهر بوشهر به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای در پژوهش شرکت کردند و پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت و پرسشنامه انگیزشی شناختی زوشو و بارنت را تکمیل نمودند. از میان متغیرهای بررسی شده، عوامل فراشناخت، اهداف عملکرد- گرایشی، ارزش تکلیف، سازماندهی، نیاز به شناخت و ویژگی شخصیتی وظیفه شناسی بهترین پیش بینی کننده کمک طلبی تحصیلی بودند و عوامل آموختن سریع، مرور، ویژگی شخصیتی روان رنجوری، تعلل ورزی، ارزش تکلیف و فراشناخت بهترین پیش بینی کننده اجتناب از کمک طلبی بودند . بر طبق نتایج، عوامل انگیزشی، شناختی و شخصیتی بر رفتار کمک طلبی تحصیلی نقش دارند. در پایان نتایج تحقیق بر اساس نظریه های هدف گرایی، شخصیت و فراشناخت مورد بحث قرار گرفته اند.

An Investigation of the Relationships between Some Important Antecedents of Motivational, Cognition and Personality Variables on Help Seeking and Avoidance Help-Seeking

The purpose of this study was to investigate the relationships between motivational, cognition and personality variables with help seeking behavior (help seeking and help avoidance). The research method of this study was descriptive-correlational.  The samples for the study consisted of 557 high school students from different schools in Bushehr city, who were selected randomly through multistages and had completed the motivational- cognition questioner and the  NEO inventory. A Hierarchical Regression analyses indicated that all of the predictor variables had multiple relationships with help seeking. In addition, meta-cognition, performance- approach goals, task value, organization, the need for cognition and conscientiousness were the best predictors of help seeking. Also, the Hierarchical Regression analyses indicated that all of the predictor variables had multiple relationships with help avoidance. In addition, quick learning, rehearsal, neuroticism, academic procrastination, task value and meta-cognition were the best predictors of help avoidance. The results of this study suggest that student help seeking patterns are affected by motivational, cognition and personality factors. In the end, the research results are discussed on the basis of the goal orientation theory, personality traits and meta cognition.

تبلیغات