ویژگی های روان سنجی پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت کودکان (BFQ-C) در یک نمونه ایرانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت کودکان در یک نمونه ایرانی بوده است. از میان دانش آموزان 8 تا 14 سال مدارس ابتدایی و راهنمایی استان چهارمحال و بختیاری، 445 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد و با پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت کودکان مورد سنجش قرار گرفتند. جهت تعیین اعتبار و روایی پرسشنامه، آزمون آلفای کرونباخ و تحلیل عوامل به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 825/0 و برای خرده مقیاس ها در دامنه از 92/0 تا 96/0 می باشد. همچنین تحلیل عوامل به روش حداکثر درست نمایینشان داد که مقدار ویژه تنها پنج عامل قابل توجه می باشند که به طور کلی 47/60 درصد از واریانس کل را تبیین می کنند. به طور کلی نتایج نشان داد که پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت کودکان، دارای ساختار عاملی روشن، همسانی درونی خوب و از روایی مناسبی در جمعیت ایرانی برخوردار می باشد.Psychometric Properties of the Big Five Questionnaire for Children (BFQ-C) in an Iranian Sample
The aim of the present research was to examine psychometric properties of BFQ-C in Iranians sample. 445 students from 8 to 14 years of old in primary and secondary schools in of Chaharmahal va Bakhtiari province, were selected by multistage cluster sampling and with the Big Five Personality Questionnaire for Children were tested. To determine the reliability and validity of questionnaire, Cronbach's alpha test and factor analysis were used. Results showed that the reliability coefficient of the questionnaire using alpha for total scale is 0. 825 and for the subscales is ranging from 0.92 to 0.96. Factor analysis with Maximum Likelihood technique showed that eigen value of only five factors are considerable and explained 60.47% of the total variance. BFQ-C has a clear-cut factor structure, good internal consistency, and sufficient validity in the sample of Iranian students.