آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی روابط ساده و چندگانه متغیرهای شیوه های فرزندپروری (اقتدارگرایی مادر، استبدادگرایی مادر، آزادگذاری مادر، اقتدارگرایی پدر، استبدادگرایی پدر و آزادگذاری پدر) باسازگاری (اجتماعی، عاطفی، تعهد به هدف و تحصیلی) دانشجویان دانشگاه می باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که از بین آنها 182 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های شیوه های اقتدار والدینی و سازگاری دانشجویان دانشگاه استفاده گردید. نتایج تحلیل همبستگی ساده نشان داد که از میان متغیرهای پیش بین، شیوه تربیتی آزادگذارانه و اقتدارگرایانه مادری و پدری به طور مثبت و استبدادگرایی مادری و پدری به طور منفی با سازگاری کلی و سازگاری تحصیلی دانشجویان رابطه داشتند. اقتدارگرایی مادر، آزادگذاری مادر و آزادگذاری پدر به طور مثبت با سازگاری اجتماعی دانشجویان رابطه داشتند. اقتدارگرایی مادر و اقتدارگرایی پدر رابطه مثبت با سازگاری عاطفی و استبدادگرایی مادر و استبدادگرایی پدر رابطه منفی با سازگاری عاطفی داشتند. اقتدارگرایی مادر، آزادگذاری مادر، اقتدارگرایی پدر، و آزادگذاری پدر با تعهد به هدف رابطه مثبت و استبدادگرایی پدر با تعهد به هدف رابطه منفی داشتند. نتایج تحلیل همبستگی چندگانه با استفاده از ضریب همبستگی کاننی نشان داد که قویترین رابطه مجموعه متغیرهای پیش بین با مجموعه متغیرهای ملاک، بین سبک تربیتی پدری مقتدر از متغیرهای مستقل و سازگاری تحصیلی از متغیرهای وابسته می باشد.

The Relationship of Parenting Styles and Adjustment in Shahid Chamran University Students

The purpose of this study was to examine the simple and multiple relationships of parenting styles (authoritative motherhood, authoritative fatherhood, authoritarian motherhood, authoritarian fatherhood, permissive motherhood and permissive fatherhood) and adjustment (social, emotional, goal involvement and academic) in students. The statistical population of this study included Shahid Chamran university students in Ahvaz.  From this population, a total of 182 students were selected by multistage random sampling method. The Parental Authority Questionnaire (PAQ) and Student Adaptation to College Questionnaire (SACQ) were used to collect the data. The results of simple correlation analysis showed that   there were positive correlations between permissive and authoritative motherhood and authoritative fatherhood, and negative correlations between authoritarian motherhood and authoritarian fatherhood with overall adjustment and academic adjustment. Authoritative motherhood, permissive motherhood and permissive fatherhood were positively related to social adjustment of students. Authoritative motherhood and authoritative fatherhood were positively related to emotional adjustment and authoritarian motherhood and authoritarian fatherhood were negatively related to emotional adjustment. There were positive correlations of authoritative motherhood, permissive motherhood authoritative fatherhood and permissive fatherhood with goal involvement and there was negative correlation between authoritarian fatherhood and goal involvement. The Multiple correlation analysis using Canonical Correlation coefficients showed that the strongest relationship of predictive variable set with the criterion variable set, was between fatherhood authoritative parenting style and academic adjustment.

تبلیغات