آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

هدف از پژوهش حاضر طراحی و آزمون الگویی از پیشایند های مهم رفتار اجتماع یار در دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. در این الگو همدلی به عنوان متغیر مستقل به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق میانجی های دین داری، هویت اخلاقی و استدلال اجتماع یار اخلاقی، رفتار اجتماع یار را پیش بینی می کند. شرکت کنندگان در پژوهش 438 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. جهت آزمون الگوی پیشنهادی از روش الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای 18-SPSS و 18-AMOS انجام شد. نتایج حکایت از عدم معنی داری مسیر های مستقیم همدلی به رفتار اجتماع یار، همدلی به استدلال اجتماع یار، دین داری به رفتار اجتماع یار، دین داری به استدلال اجتماع یار، و استدلال اجتماع یار به رفتار اجتماع یار بود. با حذف مسیر های غیرمعنی دار، الگو اصلاح شد. شاخص های برازندگی الگویابی معادلات ساختاری، برازش مناسب الگوی اصلاح شده را نشان می دهند.

Designing and Testing a Model of Important Precedents of Prosocial Behavior in Students of Shahid Chamran University

The aim of this study was designing and testing a model for precedents of prosocial behavior in students of Shahid Chamran University in Ahvaz. In this model, empathy is independent variable that directly and indirectly predicted prosocial behaviors by mediation of religiosity, moral identity and prosocial moral reasoning using AMOS. 438 undergraduate students were selected by multi-stage cluster random sampling method. Structural equation modeling (SEM) method was used for testing the proposed model. Results showed that the direct paths from empathy to prosocial behavior, empathy to prosocial reasoning, religiosity to prosocial behavior, and prosocial reasoning to prosocial behavior were non-significant. After omitting, non-significant paths, the model fitted the data properly.

تبلیغات