آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی علّی سرمایه روان شناختی با هیجان های مثبت، بهزیستی روان شناختی، عملکرد شغلی و التزام شغلی از طریق طراحی و آزمودن یک الگو بود. نمونه ی این پژوهش، شامل 263 (228 زن و 35 مرد) بود. که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از میان پرستاران بیمارستان های دولتی شیراز انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، شامل پرسشنامه های سرمایه روان شناختی، عملکرد شغلی، رفتارهای مدنی سازمانی، التزام شغلی، بهزیستی روان شناختی و هیجانات مثبت بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و بر اساس نرم افزار AMOS ویراست 18 انجام گرفت. جهت آزمودن اثر واسطه ای از روش بوت استراپ استفاده شد. یافته های پژوهش نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با داده ها برخوردار است. برازش بهتر از طریق همبسته کردن خطاهای دو مسیر به دست آمد. به طور کلی 7 فرضیه مستقیم و یک فرضیه غیرمستقیم مورد تأیید قرار گرفتند.

The Casual Relationship of Psychological Capital with Positive Emotions, Psychological Well-being, job Performance and Job Engagement

The purpose of this study was to examine the casual relationship of psychological capital with positive emotions, psychological well-being, job performance and job engagement. The participants of this study were 263 nurses of public hospitals (228 females; 35 males) in Shiraz. Participants completed Psychological Capital, Task Performance, Organizational Citizenship Behavior, Job Engagement, Psychological Well-being and Positive Emotions Questionnaires. Structural equation modeling (SEM) through AMOS-18 and SPSS-18 software packages was used for data analysis. Results showed that the overall model fit indices were relatively good. Better fit were obtained by linking the errors of 2 paths. Psychological capital was related positively to psychological well-being, positive emotions, job performance and job engagement and positive emotions was related positively to psychological well-being as well. In addition, positive emotions mediated the relationship between psychological capital and psychological well-being.

تبلیغات