آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

تحقیق حاضر به منظور مقایسه مؤلفه های هوش هیجانی در دانش آموزان نابینا و بینا انجام شده است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه ی دانش آموزان نابینا و بینای پسر و دختر در دامنه ی سنی 13-20 ساله بود که در سال تحصیلی 88-1387 مشغول به تحصیل در مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر اردبیل بودند. تعداد 60 نفر (30 پسر و 30 دختر) نابینا و60 نفر (30 پسر و 30 دختر) بینا از میان دانش آموزان انتخاب شدند. پرسشنامه ی هوش هیجانی بار-آن به عنوان ابزار جمع آوری داده ها به صورت انفرادی و در محل آموزشگاه بر روی آنها اجرا شد. ضمن آن که روش تحقیق مطالعه ی حاضر با توجه به موضوع آن، از نوع علّی- مقایسه یی بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) استفاده شده است. نتیجه ی مطالعه نشان داد که بین دانش آموزان نابینا و بینا در مؤلفه های همدلی، عزت نفس، کنترل تکانه، انعطاف پذیری، مسئولیت پذیری، تحمل فشار روانی، خوش بینی، شادکامی، خودابرازی، واقع گرایی، خودشکوفایی و استقلال هوش هیجانی تفاوت معنی دار وجود دارد ولی در مؤلفه های حل مسأله، روابط بین فردی و خودآگاهی هیجانی تفاوت معنی دار نبود.

The comparison of emotional intelligence and its components in blind and normal students

The main objective of this study was to compare the emotional intelligence components of blind and normal students. The statistical population of the present research was the students who were studying in guidance and high schools in 1378-88 school year. The number of blind and normal students were 60 (30 boys and 30 girls) each. Bar-On Emotional Intelligence Questionnaire was also used. Meanwhile, the method was casual-comparative and the data was analyzed by MANOVA. The results showed that there was a significant difference between blind and normal students in components of sympathy, self-esteem , impulse control, stress tolerance, optimism, happiness, self-expression , reality testing, plasticity, responsibility, self-actualization and independence. But in components of problem solving, emotional self-awareness and interpersonal relations there wereno significant differences between blind and normal students .

تبلیغات