آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

رسیدن به یک جامعه ی خلاق نیازمند وجود طبقه خلاق است و به نظر می رسد یکی از روش های مناسب برای شناخت و جذب طبقه خلاق استفاده از صنعت گردشگری باشد. خلاقیت در حوزه گردشگری نگرش نو به ابعاد ساختاری شهر و منطقه است. بنابراین پژوهش حاضر درصدد است تا با ارزیابی توان گردشگری شهرستان بهشهر؛ پتانسیل ها و ظرفیت های این شهرستان را در راستای ایجاد گردشگری خلاق بررسی کند. پژوهش حاضر با توجه به ماهیت خود، کاربردی- توسعه ای و بر اساس روش توصیفی- تحلیلی می باشد. داده های مورد نیاز از دو روش مطالعات اسنادی و مطالعات میدانی (پرسشنامه) به دست آمده است. جهت بررسی متغیرهای پژوهش چهار شاخص عمده گردشگری شامل: جاذبه های تاریخی و معماری، جاذبه های طبیعی، اجتماعی- فرهنگی و زیرساخت و همچنین پنج شاخص اساسی تحقق شهر خلاق مورد ارزیابی قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و ارزیابی توان گردشگری شهرستان بهشهر از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های آماری فریدمن و T استفاده شده است. نتایج پژوهش در ارتباط با ایجاد گردشگری خلاق حاکی از آن است که شهرستان بهشهر از نظر شاخص های مورد بررسی دارای پتانسیل و ظرفیت زیادی است. همچنین نتایج حاصل از آزمون تی در ارتباط با بررسی تحقق پذیری گردشگری خلاق در شهرستان بهشهر حاکی از آن است که در میان مؤلفه ها، سرمایه اجتماعی از سطح بالاتری و مؤلفه رهبری و مدیریت از سطح پایین تری نسبت به سایر مؤلفه ها برخوردار است. نتایج حاصل از آزمون فریدمن نیز نشان می دهد که چهار شاخص سرمایه اجتماعی، ریسک پذیری، ابتکار عمل و نوآوری، انعطاف پذیری و پذیرش در وضعیت مطلوبی از نظر ایجاد گردشگری خلاق قرار دارند.  

Evaluating the Tourism Potential to Form Creative Tourism (A case study of Behshahr)

Achieving a creative society requires the existence of a creative class, and it seems that one of the appropriate ways to recognize and attract the creative class is to use the tourism industry. Creativity in the field of tourism is a new approach to the structural dimensions of the city and region. Therefore, the current research is trying to evaluate the tourism potential of Behshahr; to investigate the potential and capacities of this region to create creative tourism. The present research is based on descriptive-analytical approaches. The data was collected from documentary studies and field surveys in the form of questionnaires. To examine the research variables, four major tourism indicators including historical, architectural, natural, sociocultural, and infrastructure attractions, as well as five basic indicators of the realization of a creative city have been evaluated. To analyze the data and evaluate the tourism potential of the study area, the SPSS was applied and Friedman and T-tests were used. The results of the research related to the creation of creative tourism indicated that Behshahr has potential and capacity in terms of the given indicators. Also, the results of the t-test in connection with the investigation of the feasibility of creative tourism in Behshahr indicated that among the components, social capital is at a higher level and the leadership and management component is at a lower level compared with the levels of other components. The results of the Friedman test also showed that the four indicators of social capital, risk-taking, initiative, innovation, flexibility, and acceptance are in a favorable situation in terms of forming creative tourism.

تبلیغات