آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۳

چکیده

بررسی نظری و پیشینه مطالعات قبلی نشان می دهد، شکاف پژوهشی همبستگی بین عوامل مسئولیت اجتماعی، استراتژی بازاریابی سبز، شهرت شرکت و عملکرد تجاری وجود دارد. زمینه عملی صنعت خدمات گردشگری است که روز به روز به اهمیت گردشگری و توسعه آن افزوده می شود. گردشگری صنعتی خدماتی است که به ارائه مطلوب خدمات به گردشگران وابسته است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران و کارشناسان و کسب و کارهای خدماتی وابسته به گردشگری استان اردبیل بودند. با توجه به وجود 315 هتل، مهمان پذیر، هتل آپارتمان و بومگردی، نمونه ای به تعداد 173 مورد و 346 پرسشنامه با استفاده از فرمول کوکران و به صورت هدفمند و نظری انتخاب شد. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و تحلیل داده ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری (نرم افزار PLS ) انجام شد. نتایج حاکی از تأیید فرضیات تحقیق به جز تأثیر استراتژی بازاریابی سبز بر نتایج کسب و کار بود. شایسته است، مدیران مجموعه گردشگری مسئولیت اجتماعی را اصل اخلاقی در نظر بگیرند و با به کارگیری استراتژی بازاریابی سبز موجب رفع نگرانی گردشگران حامی محیط زیست شوند و با ایجاد شهرت قوی عملکرد تجاری خود را بهبود دهند.  

Investigating the Impact of Corporate Social Responsibility and Green Marketing on the Development of the Tourism Industry (Case Study: Ardabil Province)

The theoretical review and background of previous studies show that there is a research gap of correlation between social responsibility factors, green marketing strategy, company reputation, and business performance. The practical field is the tourism service industry, which is increasing the importance of tourism and its development day-to-day. This research was conducted to examine the impact of corporate social responsibility and green marketing on the direction of the development of the tourism industry. The statistical population of this descriptive-survey research is managers and experts and service businesses related to tourism in Ardabil province. Due to the existence of 315 hotels and guesthouses a sample of 173 items and 346 questionnaires were selected using Cochran's formula in a purposeful and theoretical manner. Data collection was done using a researcher-made questionnaire and data analysis was done using structural equation modeling method (PLS software). It can be seen that the social responsibility variable plays an important role in explaining 72% of the changes in the green marketing strategy, the corporate social responsibility, and green marketing strategy variables together explain 37% of the changes in the company's reputation variable. Corporate social responsibility, green marketing strategy, and company reputation are able to explain 59% of the changes in the company's business result variables. The results confirm the research hypotheses, including the impact of green marketing strategy on business results. It is appropriate that the managers of the tourism industry consider social responsibility a moral principle and by applying the green marketing strategy, they can solve the concerns of tourists who support the environment and improve their business performance by creating a strong reputation.    

تبلیغات