آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

رأی علما و محدثان در اعتباربخشی به روایات دعایی دوگونه است: عده ای روایات مشتمل بر دعا را همانند هر حدیث دیگر نیازمند بررسی سندی و متنی و به کارگیری قواعد فقه الحدیثی می دانند؛ از این رو ملاک هایی جهت ارزیابی صحت و سقم آن ارائه کرده و صراحتاً برخی ادعیه را جعلی و یا محرف خوانده اند. دسته ای دیگر با استناد به روایات من بلغ، ضعف راوی یا راویان را به دیده اغماض می نگرند و با تساهل از آن می گذرند؛ از این دسته گروهی نیز به تقیید قاعده تسامح پرداخته اند. بر اساس احادیث من بلغ، اگر طریق روایت و انشاء دعا ضعیف و اسناد آن غیرمعتبر باشد، کسی که بر ضعف و سستی سند وقوف داشته باشد، شایسته است به قصد قربت دعا را قرائت کند نه به قصد ورود و انتساب قطعی آن به ائمه معصومین (علیهم السلام). در این گفتار، اعتبارسنجی روایات مشتمل بر دعا از دیدگاه علما مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته و تبیین ایشان درخصوص دعای مأثور و غیرمأثور و نیز آراءشان را در رد یا قبول اصل تسامح در اسناد روایات مورد سنجش قرارمی دهد.

Validation of Hadiths, Including Prayer,in Foqaha’s Point of View

Foqaha’s opinion about the Hadithes which include prayers can be classified into two categories: 1. Some of Hadithes including prayer should be validiated according to the rules of Fiqh and be confirmed like the other Hadiths. So some criteria have been presentedto show the accurate or inaccurate Hadith.Therefore some Hadiths are aporcryphal or corrupted. 2. Hadiths which have the criterion of “man balaqah”.This type of Hadiths ignore the mentioned criteria and deficiency of the “Ravii”. This is called the rule of “Tasamoh” which means tolerance. Based on the Based on the rule of Tasamoh and Hadiths which are” man balaqah” if somebody knows the lack of Criterion of Halith, he should red it to the intention of becoming close to Allah (Qorb). The article intends to figure out the various aspects ofvalidiation of the Hadiths which contain prayers by Faqih’s poin of view .

تبلیغات