آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

این مقاله بر اساس چهارچوب نظری نظریه لیکاف و جانسون به بررسی و مقایسه تطبیقی استعاره مفهومی شراب عرفانی مشترک در غزلیات مولانا و قصیده خمریه(میمیه) ابنفارض مصری و ساقی نامه ظهوری ترشیزی پرداخته است.و هدف آن معرفی نگاشت نام های شراب عرفانی و حوزه های مبدا آن از جنبه الهی و و عرفانی آن در اشعار مذکور است. چراکه با مقایسه تطبیقی و تحلیل معنایی این واژه می توان نگرش یک ملت و جامعه را در یک حوزه مفهومی درک کرد و میزان تاثیر و تاثر آن ها را سنجید و به نقاط اشتراک و افتراق این شعرا در به کارگیری این واژه پی برد. پس به این منظور پس از جست وجو در پیکره های مورد بحث، عبارات استعاری فراوانی که دربرگیرنده استعاره مفهومی شراب عرفانی هستند به دست آمد و برمبنای آن ها نگاشت نام ها و حوزه های مبدا استخراج گردید و با طبقه بندی آن ها و اراِئه شواهد لازم به تحلیل و مقایسه آن ها پرداخته شد و مفهوم اصلی و کانونی شراب عرفانی در اشعار مذکور مشخص گردید.

The Comparative Study of the Conceptual Metaphor of Mystical Wine in Mowlana's lyric, Khamrieh Ibn Farez’s Khamtiah, and Zohouri Torshizi’s Saghinameh

This paper deals with comparactive study of the conceptual metaphor of the mystical wine in Mowlana's lyrics, Khamrieh Ibn Farez’s Khamtiah, and Zohouri Torshizi’s Saghinameh. according to the theoretical frame of Likaf and Johnson. The aim of this study is to identify the semantic term of wine and its origin from their divine and mystical point of view in their poetry. It is because only through this comparison and evaluation the degree of their influence, as well as, we can find out the similarities and differences of their poems. Therefore, to do so, after a research on the figures under discussion, many figurative phrases covering the conceptual metaphor of mystical wine were obtained, and then, the semantic terms and their realms of origin were extracted. Finally, they were analyzed and compared by categorizing them and representing necessary evidence. As a result, the real meaning of mystical wine in their poetry has been found out.

تبلیغات