آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

ادبیات بازآفرینی هنرمندانه سویه پنهان واقعیت های جامعه است. زوایای مخفی جامعه معمولاً در روایات رسمی، کتب تاریخی و فرهنگی و ... مورد غفلت واقع می شوند یا مجال بروز و ظهور نمی یابند؛ در حالی که در ادبیات، به خصوص ادبیات داستانی، بستری مناسب برای بیان این موضوعات فراهم است و زنان سهمی از این گونه روایات بر عهده دارند، زیرا در طول تاریخ به اشکال متفاوت به حاشیه رانده شده اند. گریز از ساختارهای متصلب مردانه در تطور تاریخ برای زنان با فراز و فرودهایی همراه بوده و همپای تحولات جامعه وضعیت زنان نیز در هر دهه دستخوش تغییر و تحول شده و بنا به شرایط، هر نویسنده ای موضعی خاص در این خصوص اتخاذ کرده است؛ برخی از نویسندگان زن به بازتولید ایدئولوژی های جنسیتی و... پرداخته اند، برخی موضع انتقادی به آن دارند و برخی نیز به دنبال بنیان طرحی نو هستند. مهسا محب علی از نویسندگان دهه 1380 است با وجود آنکه به ایدئولوژی های جنسیتی معترض است، متن داستان گویای این موضوع نیست و گاهی در آن گریز از زنانگی و تقلید رفتارهای مردانه دیده می شود که موجب تحلیل هایی بعضاً اشتباه شده است. متن محور بودن رویکرد فرکلاف این نظریه را برای بررسی داستان نگران نباش مناسب کرده است. از طرفی، به گفته پژوهش گران، رویکرد فرکلاف در حوزه تحلیل گفتمان جامع ترین و منسجم ترین مباحث را در این حوزه داراست. بنابراین، این مقاله با استفاده از روش توصیفی و منابع کتابخانه ای در پی پاسخ گویی به این سؤال است که نگران نباش نسبت به مقوله جنسیت چه موضعی را برگزیده است؟ نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد رفتارها و گفتارهای راوی در اعتراض به جامعه مرد سالاری و پدرسالاری حاکم است. درواقع نویسنده در قالب این داستان به ستیز با کلیشه های جنسیتی بدیهی انگاشته شده در جامعه می پردازد. برای بررسی این موضوع متن داستان در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین بررسی شده و با استناد به متن نتایج ارائه شده است.

Critical Discourse Analysis in MahsaMoheb Ali's novel "Do Not Worry" from GenderPerspective

Literature is an artistic re-creation of the hidden side of the society’s realities. The hidden corners of society are usually neglected in official narrations, historical and cultural books, etc., or do not have the opportunity to appear. While literature, especially fiction, offers a good platform to express these issues with women enjoying a lion’s share of such narrations because they have been marginalized in different ways throughout history. The escape from male rigid structures in the evolution of history has been accompanied by ups and downs for women, and along with the changes in society, the situation of women has changed every decade.According to the circumstances, each author has taken a special position in this regard. Some women writers have reproduced gender ideologies, etc., whereas some have a critical attitude towards it, and a third group look for the foundation of a new plan. MahsaMoheb Ali is one of the writers of the eighties, who though protesting against gender ideologies, does not let the text of her stories tell this issue, and sometimes allowing for an escape from femininity and imitation of masculine behaviors which leads to sometimes erroneous analyzes. The text-based nature of Fairclough's approach makes this theory suitable for examining the story Do Not Worry. On the other hand, according to researchers, Fairclough's approach in the field of discourse analysis has the most comprehensive and coherent topics in this field. So this article uses descriptive methods and library resources to find which gender position “Do not Worry” chooses. The results of the present study show that the narrator's behaviors and speeches in protest against the patriarchal and patriarchal society are prevalent. .  

تبلیغات