مبانی معاد جسمانی در اندیشه شیخ احمد احسایی (با تاکید بر شرح عرشیه و شرح مشاعر) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در اندیشه شیخ احمد احسایی تمام مخلوقات، متقوّم به ماده و صورت هستند. ماده رکن اساسی موجود و سبب تشخص آن است؛ به گونه ای که فقدان ماده، زوال موجود را به دنبال دارد. اگرچه عروض صورت بر ماده، ابهام آن را رفع می کند، اما در تحقّق خویش وابسته به ماده است. از نظر شیخ، علت اعاده ارواح و اجساد، واحد بوده و به حکم شرع و عقل، فنای مخلوقات محال است. پس معاد جسمانی با ماده و در فرآیند حرکت جوهری تحقق می یابد. این حرکت، لذاته از جانب شیء نیست و با مدد الهی حاصل می گردد. عالم هورقلیا در تبیین این بخش از دیدگاه شیخ که برای انسان دو جسد و دو جسم قائل است نقش مهمی ایفا می کند؛ زیرا علاوه بر این که هورقلیا واسطه دنیا و آخرت است، اجزاء اصلی جسد انسان نیز متعلق به این عالم می باشد.Sheikh Ahmad Ehsaei’s View on Physical Resurrection (with Emphasis on Sharh al-Arshiah and Sharh al-Mashaer)
According to Sheikh Ahmad Ehsaei, all mundane creatures are composed of matter and form. The matter is the fundamental part of all physical beings and the cause of their individuation such that the lack of matter leads to their destruction. Although the occurrence of form on matter removes its ambiguity, it is dependent on matter in its realization. Sheikh argues that the cause of restoration of souls and bodies is the same, and, based on shariah and reason, full evanescence of creatures is impossible. Therefore, physical resurrection is realized with matter and in the process of substantial movement. This movement does not arise from the essence of an object; instead, it is achieved through God's agency. The world of hurqalya plays an essential role in explaining the Sheikh's point of view, who considers man to have two bodies and two corpses. In addition, hurqalya is the intermediate between this world and the hereafter. Sheikh, furthermore, assumes the main components of the human body belong to this mundane world.