آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

خط مشی گذاری در واقع نوعی برنامه ریزی محتوایی است که برای تولید محتوای مؤثر در رسانه، حائز اهمیت است؛ اما گاهی آنچه در عمل شاهد آن هستیم فاصله نه چندان کم، برنامه های تولید شده با تصورات افراد از اجرای خط مشی ها است. کشف چرایی این فاصله برای موفقیت خط مشی ها امری لازم و ضروری است. با توجه به جایگاه و نقش معاونت سیما در راهبری برنامه های تلویزیونی، هدف این پژوهش شناسایی موانعی است که اجرای موفق خط مشی های رسانه ای در معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران را با مشکل مواجه می کند. این پژوهش کاربردی به روش تحلیل مضمون طی 15 مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و صاحب نظران حوزه خط مشی گذاری رسانه انجام شده است. داده ها در سه مرحله توصیفی، تفسیری و یکپارچه سازی با استفاده از نرم افزار تحلیل داده های کیفی مکس کی ودا کدگذاری شده و مورد تحلیل قرار گرفته است. موانع اجرای خط مشی های رسانه ای در معاونت سیما در چهار مرحله «تدوین»، «ابلاغ و اقناع»، «اجرا» و «نظارت و ارزشیابی» دسته بندی شدند. نتایج نشان داد ضعف در شناسایی مسئله، شکل گیری خط مشی، ضعف در اقناع مجریان، توزیع نامناسب خط مشی، مسائل مالی و انسانی، فقدان نظام ارزشیابی منسجم و نبود ضمانت اجرا از موانع اجرای خط مشی های رسانه ای در معاونت سیما است.

Identifying the Obstacles of Implementing Media Policies in IRIB

Purpose: Policy making is actually a type of content planning that is important for producing effective content in the media. But sometimes what we see in real is the large distance between the programs produced and ideas about the implementation of policies. Finding out this gap is necessary for the success of policies. Considering the position and role of the TV deputy in the management of television programs, the aim of this research is to identify the obstacles that hinder the successful implementation of media policies in this deputy of IRIB. Methodology: This applied research was conducted by thematic analysis method during 15 semi-structured interviews with experts and experts in the field of media policy making. The data has been coded and analyzed in three stages of description, interpretation and integration using the MAXQDA qualitative data analysis software. Findings and results: Obstacles to the implementation of media policies in the tv deputy were categorized in four stages: "compilation", "information and persuasion", "implementation" and "monitoring and evaluation". The results showed that weakness in problem identification, policy formation, weakness in persuading executives, inappropriate policy distribution, financial and human issues, lack of coherent evaluation system, and lack of implementation guarantee are the obstacles to the implementation of media policies in tv deputy.

تبلیغات