آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴

چکیده

زمینه و هدف: یافته های پژوهشی از این ایده حمایت می کنند که می توان از طریق ارائه الگوها و آموزش های مناسب انگیزش تحصیلی را بهبود بخشید؛ از این رو، هدف این پژوهش بررسی مقایسه اثربخشی آموزش سبک های یادگیری شناختی وارک و راهبردهای فراشناختی بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان بود. روش پژوهش : این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون -پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان متوسطه پسر شهر تهران در سال تحصیلی 1400 – 1399 بود. از میان آن ها، 69 نفر از دانش آموزان انتخاب و در سه گروه هدف(هر گروه 23 نفر) گمارش شدند. داده ها با آزمون آماری تحلیل واریانس مکرر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها : نتایج نشان داد که مداخلات آموزشی مبتنی بر سبک های یادگیری شناختی بر انگیزه درونی و بیرونی یادگیری در هر دوگروه موثر بوده است. نتیجه گیری : با توجه به نتایج به دست آمده، می توان از این دو راهبرد برای بهبود انگیزه تحصیلی دانش آموزان بهره برد و از این راه به کاهش تنش آنها در فرایند یادگیری کمک نمود.

تبلیغات