شناسایی معابر گذر فعال پیاده به منظور بهسازی مسیرهای فعال پیاده روی کلان شهر مشهد با استفاده از ابزار تحلیل شبکه شهری (UNA) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پیاده راه ابزاری مرتبط با سلامت اجتماعی، سبک زندگی شهری، اقتصاد شهری و کیفیت محیطی است. امروزه این فضاهای شهری با اهدافی نظیر ایجاد مقیاس انسانی، افزایش پویایی و تعاملات اجتماعی، مسائل محیط زیستی، سلامت فردی و اجتماعی، ایجاد شادابی و جذب توریسم، بسیار مدنظر صاحب نظران برنامه ریزی شهری قرار گرفته است. در دهه اخیر در کلان شهر مشهد با توجه به مسائلی چون افزایش جمعیت، توریسم، رشد شتابان تعداد خودروها، افزایش آلاینده های محیط زیستی ناشی از حمل و نقل و درنهایت، افزایش آمار کم تحرکی شهروندان، نیاز به حمایت از حمل و نقل پاک، انسان محور و ایجاد محورهای پیاده مطلوب و سازگار با محیط زیست احساس می شود که می تواند در ارتقای فضاهای باز پیاده محور نقش بسزایی داشته باشد. در تحقیق پیش رو سعی شده است مناطق جاذب سفر از منظر شهروندان بررسی شود و درنهایت مسیرهای فعال پیاده محور برای بهسازی و بهبود کیفیت به منظور کمک به جنبش پیاده گستری و انسان محور کردن سیمای کلبدی شهر معرفی شود. به این منظور با استفاده از پرسشنامه و نظرات جامعه شهروندی و روش های تجزیه تحلیل و وزن دهی SAW وAHP و مدل تحلیل شبکه شهری UNA، به شناسایی محورهای پیاده روی فعال و جاذب سفر پرداخته شد. نتایج نشان می دهد، حدود 15 درصد از پیاده راه های محورهای اصلی شهری دارای قابلیت جذب سفرهای پیاده و جنبه عملکردی مطلوب هستند که در صورت ایجاد یک محور پیاده مطلوب می توان در جهت ارتقای سیمای کالبدی، معنایی و انسان محور کردن این کلان شهر گام مؤثری برداشت. همچنین می توان از نحوه به کارگیری مدل UNA در مطالعه پیش رو در ارزش گذاری و وزن دهی ساختمآن ها و کاربری های شهری برای مدیریت، برنامه ریزی و سیاست گذاری طرح های کلان شهری بهره برد.Identifying Active Pedestrian Crossings for Improving Active Walking Pathways using Urban Network Analysis Tool (UNA) in Mashhad Metropolis
Sidewalks are related to social health, urban lifestyle, urban economy and environmental quality. In recent decades, these urban spaces have attracted the attention of urban planning experts for such goals as increasing dynamism, social interactions, environmental issues, and personal and social health. In the last decade in Mashhad, due to issues such as population growth, tourism, the rapid growth of the number of cars, the increase in environmental pollutants caused by transportation, and the increase in the number of sedentary citizens, it is necessary to support clean transportation that is human-centered environment-friendly. The metropolis has grown drastically in recent decades, but little attention has been paid to pedestrians’ needs. This research tried to study the areas that attract travelers from the perspective of citizens and to introduce active pedestrian-oriented paths to improve the quality of sidewalks. For this purpose, a questionnaire was used to get the opinions of people. Moreover, through the analysis and weighting methods of SAW and AHP and the urban network analysis model (UNA), the key issues of active walking and travel attraction were identified. The results show that about 15% of the pedestrian paths of the main streets can attract pedestrian trips and have a favorable function. If a desirable pedestrian path is made, an effective step can be taken for improving the physical, semantic, and human-centered image of this city. The way UNA model was used in this study can be used for future studies for valuating and weighting buildings and urban areas.