آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

در دنیای امروز انسان ها محیط پیرامون خود را با استفاده از ابزارهای مختلف شناسایی می کنند.یکی از ابزارهای مهم برای شناخت محیط پیرامون، رسانه های جمعی است.رسانه ها در جوامع الگوی اجتماعی و فرهنگی جامعه را برای مخاطبان برجسته می کنند و در پذیرش ارزش های فرهنگی و اجتماعی جامعه نقش مهمی ایفا می کنند.کودکان نیز یکی از مخاطبانی هستند که از همان ابتدای سن کودکی با توجه به ویژگی های رسانه های جمعی در معرض مستقیم رسانه های جمعی،بخصوص تلویزیون قرار می گیرند و با توجه به ویژگی های تلویزیون به عنوان رسانه سرد،زمانی را که آنها صرف تماشای تلویزیون می کنند به مراتب بیشتر از سایر فعالیت هاست.تبلیغات در رسانه های جمعی ایران به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی است و بخشی از محتوای برنامه های تلویزیون ایران را تبلیغات تشکیل می دهد. همچنین یکی از ابزارهای بازاریابی شرکت های مختلف در دنیای امروز تبلیغات برای گروه سنی کودکان و خردسالان است.به همین دلیل مقاله پیش رو با استفاده از روش نشانه شناسی بارت معانی نهفته تبلیغات مواد غذایی شبکه دوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را قبل،حین و پس از پخش برنامه کودک و نوجوان در نوروز 99 بررسی کرده است.داده های به دست آمده نشان داد مصرف گرایی و سبک زندگی لوکس و مجلل،طبیعی سازی پرخوری و استفاده از غذاهای چرب، برساخت گرایی نقش های جنسیتی مردانه وزنانه از جمله مهمترین دلالت های معنایی ضمنی در آگهی های مورد بررسی بوده است.

Semiotics of Iran TV children's program advertising with emphasis on food advertising

In today's world, people identify their surroundings using various tools. One of the important tools for understanding the environment is the mass media. Media in societies highlight the social and cultural pattern of society for the audience and in accepting the cultural and social values ​​of society. Children also play an important role. Children are one of the audiences who are exposed to the mass media, especially television, from the very beginning of their childhood due to the characteristics of mass media, and due to the characteristics of television as a cold medium, they spend time watching. Television is far more than any other activity. Advertising in Iranian mass media is one of the most important sources of income and part of the content of Iranian television programs is advertising. Also, one of the marketing tools of different companies in today's world is advertising for children and young people. The data obtained showed that consumerism and luxury lifestyle, naturalization of overeating and the use of fatty foods, and the construction of masculine and gender gender maps are among the most important implicit semantic implications in advertisements. Has been investigated.

تبلیغات