خانواده، ازدواج و طلاق
آرشیو
چکیده
« خانواده » ، واحدى اجتماعى با ابعاد گوناگون است که به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه اش از دیرباز مورد توجه اندیشمندان اجتماعى بوده است . از یک سو، ارتباط و کنش متقابل خانواده با اجزا و نهادهاى دیگر جامعه که به پویایى و پیشرفت آن انجامیده ، و از سوى دیگر، پایدارى و پایندگى آن در طول اعصار و قرون متمادى ، بسیارى از اندیشمندان را بر آن داشته که در حوزه هاى گوناگون علمى و با رویکردهاى مختلف به مطالعه این واحد اجتماعى سرنوشت ساز همت گمارند. در یک تقسیم بندى کلى ، مى توان همه رویکردهاى متداول به خانواده را در دو دسته جاى داد: 1. رویکردهاى توصیفى ؛ 2. رویکردهاى دستورى ، دسته اول در حالى که به توصیف و تبیین واقعیات موجود خانواده مى پردازند، دسته دوم اغلب به سمت معرفى الگوى آرمانى یا مطلوب خانواده و نیز ارائه راهکارهایى براى حل مشکلات و رفع موانع ثبات خانواده ، جهت گیرى کرده اند؛ نهاد ازدواج را به حق جزء نهادهاى جهان شمول به شمار آورده اند. در عین حال ، تاریخ نویسان ، انسان شناسان و جامعه شناسان ، الگوهاى بسیار متنوع این نهاد را در گذشته و حال به تصویر کشیده اند. طلاق خودبخود مسئله خوبى نیست، طلاق برنامه اى است زشت، ناروا، و مورد نفرت حق و انبیاء و امامان، مگر اینکه انجامش به خاطر علت شرعى، و مورد قبول عرف اهل شرع باشد. طلاق بر اساس هوا و هوس مرد یا زن، عملى خلاف حق، و خلاف انسانیت، و بازى با احکام شرع، و دست اندازى به شخصیت یکى از دو طرف یا هر دو طرف است. در این پژوهش سعی خواهیم نمود ، ابتدا به اهداف والای ازدواج در اسلام ، و مشکلات و موانع ازدواج اشاره نموده و سپس شرایط الهی و اسلامی ازدواج و جایگاه حقوقی طلاق در نظام های گذشته و حال و نظر اسلام را مورد بررسی قرار خواهیم داد.Family, marriage and divorce
"Family" is a social unit of various dimensions, which has long been considered by social thinkers because of its special importance and status. On the one hand, the interaction and interaction of the family with the other components and institutions of society which led to its dynamism and its progress, and on the other hand, its sustainability during the centuries and centuries, has led many scholars to focus on the areas Various scholars, with different approaches to studying this crucial social unit.
In a general categorization, all the common approaches to the family can be grouped into two categories: 1. Descriptive approaches; 2. Directional approaches. The first category, while describing and explaining the existing realities of the family, is often directed toward Introducing the ideal or desirable model of the family, as well as providing solutions for solving problems and removing barriers to family stability;
The institution of marriage is considered to be a part of universal institutions. At the same time, historians, anthropologists and sociologists have depicted the very diverse patterns of this institution in the past and present.
Self-divorce is not a good thing, divorce is a plan that is ugly, ill-fated, and hated by the rights of the Prophets and the Imams, unless it is done for religious reasons and accepted by the Shari'a custom. Divorce on the basis of the cravings of a man or woman, a practice contrary to the right, and contrary to humanity, and playing with religious law, and a bump in the personality of either side or both sides. In this research, we will first try to highlight the marital goals in Islam and the obstacles and problems of marriage, and then we will examine the divine and Islamic conditions of marriage and the legal status of divorce in the past and present systems of Islam.