آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

مقدمه:  افراد به دلایل متفاوتی به برقراری رابطه با جنس مخالف روی می آورند.  هدف این تحقیق  واکاوی پیامدهای روابط دوستانه دانشجویان دختر و پسر به روش پژوهش کیفی و داده بنیاد (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آیت اله بروجردی (ره)) انجام شد. روش: از میان دانشجویان دارای ارتباط دوستانه با جنس مخالف تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری زنجیره ای یا گلوله برفی انتخاب و با روش مصاحبه نیمه ساختاریافته مطالعه شدند. مصاحبه ها ضبط، دستنویس و تحلیل شدند. یافته ها:   یافته ها نشان داد که شرایط سنی، تسهیل ارتباطات و ملاقات، سخت شدن شرایط ازدواج به عنوان بستر حاکم و کمرنگ شدن ارزش های دینی و سنتی و دیدگاه های ارزشی نو ظهور،  شرایط مداخله گر بودند. این افراد با قرار گرفتن در هاله عاطفی و شناختی،  با جنس مخالف ارتباط داشته اند. مشکلاتی از قبیل خصومت و خشونت، شک و بدگمانی، آسیب در نظام خانواده، هنجار شکنی، رکود علمی و استعداد، فریب رابطه، آسیب عاطفی-روانی، آسیب جسمی، آسیب جنسی، مشاوره رفتن، تجربه اندوزی، پشیمانی و سرخوردگی، حس نوستالژیک و باز اندیشی از مهم ترین  پیامدهای رابطه با جنس مخالف بود. نتیجه گیری: با شناخت و کسب بینش نسبت به روابط دوستانه بین دو جنس به ویژه نسبت به عوامل مداخله گر و زمینه ساز در شکل گیری پدیده اصلی می توان، مقدماتی برای طراحی برنامه های آموزشی، پیشگیرانه و درمانی در عدم گرایش به روابط آسیب زای دو جنس برنامه ریزی کرد.

Analysis of the consequences of friendly relations between male and female students by qualitative and data analysis methods (Case study of Ayatollah Boroujerdi University students)

Introduction: People turn to the opposite sex for a variety of reasons. The aim of this study was to investigate the consequences of friendly relations between male and female students using qualitative research and data foundation (case study of students of Ayatollah Boroujerdi University). Method: The present study has been conducted in a qualitative and grand theoretical manner. Data and the statistical population of this study were all male and female undergraduate and graduate students in the year 98-99 of Ayatollah Boroujerdi University in the age group of 18-29 who have experienced a friendship with the opposite sex. Thirty students were selected by chain sampling or snowball sampling and studied by semi-structured interview method Results: The findings showed that age conditions, facilitation of communication and meeting, hardening of marriage conditions as a ruling bed, and diminishing religious and traditional values ​​and emerging value views were the intervening conditions. These people have been in a relationship with the opposite sex by being in an emotional and cognitive aura. Consequences such as hostility and violence, suspicion and suspicion, damage to the family system, norm-breaking, academic stagnation and talent, relationship deception, emotional-psychological damage, physical damage, sexual damage, counseling, experimentation, regret and frustration, sense Nostalgia and rethinking have been the most important problems in relationships with the opposite sex. Conclusion: Gaining insight into the cycle of formation of friendly relations between male and female students, especially into the interfering and underlying factors in the formation of the core theme can contribute to developing and implementing educational, preventive, and constructive treatment programs to address these factors that facilitate friendly relations between male and female students.  

تبلیغات