آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای تحقیقات انجام شده در حوزه آموزش خانواده از منظر توجه به مؤلفه های تربیتی بود. روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی است. به منظور تحقق هدف پژوهش، از بین 36 تحقیق انجام شده ، 32 تحقیق پیرامون محتوای برنامه آموزش خانواده تحلیل شد. ابزار گردآوری داده ها مشاهده اسنادی و تهیه فهرست اولیه است و برای استخراج و جمع آوری اطلاعات موردنیاز، از «فیش برداری» بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها، آنتروپی شانون بود. یافته ها: نتایج نشان داد، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه «تربیت آموزشی و تحصیلی» با ضریب 0.35و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه «تربیت جنسی» با ضریب اهمیت 0.19 بود. مقادیر بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت بدست آمده از دادههای بهنجار شده، در ارتباط با مؤلفه های بعد تربیت دینی-اخلاقی، بیشترین ضریب اهمیت (0.35) مربوط به مؤلفه «انجام فرایض دینی جوانان»؛ در ارتباط با مؤلفه های بعد تربیت فرهنگی-اجتماعی بیشترین ضریب اهمیت (0.37)مربوط به مقوله «فرایند اجتماعی کردن و اجتماعی شدن»؛ در ارتباط با مؤلفه های بعد تربیت آموزشی-تحصیلی، بیشترین ضریب اهمیت (0.4) مربوط به مقوله «مشکلات تحصیلی»؛ در ارتباط با مؤلفه های بعد تربیت بهداشتی بیشترین ضریب اهمیت (0.52) مربوط به مقوله «اصول بهداشت و تربیت بهداشتی»؛ در ارتباط با مؤلفه های بعد تربیت جنسی، بیشترین ضریب اهمیت (0.49) مربوط به مقوله «آشنایی با موقعیتهای پرخطر و بلوغ و بهداشت جنسی » است. نتیجه گیری: توجه به ضرورت آموزش خانواده در جهت افزایش دانش، اطلاعات و آگاهی والدین امری اجتناب ناپذیر است. از این رو، به نظر می رسد والدین دانش آموزان، با آموزش خانواده به خطاهای تربیتی موجود در زندگی خود پی برده و از آن به بعد، در صورت دانش افزایی و تأثیر آن بر نظام باورها، به صورتی آگاهانه، به تربیت گل های باغ زندگی خود اقدام می کنند.

Content analysis of studies conducted in Iran and abroad on family training sessions concerning educational components

Aim: The purpose of this study was to analyze the content of research conducted in the country and abroad in the field of family education in terms of attention to the components of education. Method: The research method is descriptive-analytical. In order to fulfill the purpose of the research, among the 36 researches conducted, 32 researches about the content of the family education program were analyzed. The tool of data collection is to observe documents and prepare a preliminary list, and to extract and collect the required information, it was from "flashing". Data analysis method was Shannon entropy. Results: The results showed that the highest importance coefficient was related to the "Educational and Academic Education" component with a coefficient of 0.35 and the lowest importance coefficient was related to the "Sexual Education" component with an importance coefficient of 0.19. The values of information load and importance coefficient obtained from the normalized data, in relation to the components of religious-moral education dimension, the highest importance coefficient (0.35) is related to the component of "doing the religious duties of the youth"; In relation to the components of socio-cultural education, the highest importance coefficient (0.37) is related to the category of "socialization and socialization process"; In relation to the components of educational training, the highest coefficient of importance (0.4) is related to the category of "academic problems"; In relation to the components of health education, the highest importance coefficient (0.52) is related to the category of "hygiene principles and health education"; In relation to the components of sexual education, the highest importance coefficient (0.49) is related to the category "familiarity with high-risk situations and puberty and sexual hygiene". Conclusion: Paying attention to the necessity of family education in order to increase the knowledge, information and awareness of parents is inevitable. Therefore, it seems that the parents of the students realized the educational errors in their lives by educating the family and from then on, in the case of increasing knowledge and its effect on the belief system, they will consciously train the flowers of the garden. They act in their lives.

تبلیغات