آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

هدف: هدف این پژوهش، تدوین مدل ساختاری رابطه سبک شناختی و خلاقیت هیجانی با نقش میانجی شایستگی هیجانی-اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم دبیرستانی بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش تمام دانش آموزان دختر پایه یازدهم دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 98-97 در شهر تهران بودند که از بین آن ها، 460 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل (1999)، پرسشنامه سبک های شناختی ویتکین و همکاران (1977)، و پرسشنامه شایستگی هیجانی-اجتماعی زو و جی (2012) جمع آوری شد. جهت تحلیل داده های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهایSPSS.22 و AMOS.22 استفاده شد. سطح معناداری در این پژوهش 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج نشان داد که ضریب مسیر بین شایستگی هیجانی اجتماعی با خلاقیت هیجانی (01/0>p، 55/0=(β مثبت و معنادار بود. نتایج نشان داد شایستگی هیجانی-اجتماعی، رابطه بین سبک شناختی با خلاقیت هیجانی را میانجی گری کرد (001/0>p، 22/0=(β . نتیجه گیری: شایستگی هیجانی-اجتماعی در رابطه بین سبک های شناختی و خلاقیت هیجانی نقش میانجی ایفا می کنند. نتایج این پژوهش می تواند برای متخصصان حیطه های روان شناسی، تعلیم و تربیت و اداره آموزش و پرورش مفید باشد.

Developing A Structural Model of The Relationship Between Cognitive Style and Emotional Creativity with The Mediating Role of Emotional-Social Competence of Adolescent Girls

Aim: The aim of this study was to determine the fit of the structural model of deterministic thinking and cognitive style and students' emotional creativity with the mediating role of creativity self-efficacy and emotional-social competence. Methods: The present research method was descriptive and the correlation research design was structural equation model. The statistical population of this study was all 11th grade female students in the second year of high school in the academic year of 2018-19 in Tehran, from which 460 people were selected by cluster random sampling. 5 districts were randomly selected from the districts of Tehran. Data were collected using the April (1999) Emotional Creativity Questionnaire, and Social Emotional Competence Questionnaire Zhu and Ji (2012) were collected. Pearson correlation coefficient and structural equation model and SPSS.22 and AMOS.22 software were used to analyze the research data. Significance level in this study was considered 0.05. Results: The results showed that the path coefficient between social emotional competency and emotional creativity (β=0.55, p<0.001) was positive and significant, and the results showed that social-emotional competency mediated the relationship between cognitive style and emotional creativity (β=0.22, p<0.001). Conclusion: Socio-emotional competency plays a mediating role in the relationship between cognitive styles and emotional creativity. The results of this study can be useful for specialists in the fields of psychology, education and education department.

تبلیغات