ارزیابی اقتصاد گردشگری در روستاهای مازندران (مطالعه موردی: دهستان ناتل کنار علیا از بخش مرکزی شهرستان نور) (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
گردشگری در پنج دهه اخیر به عنوان یک فعالیت بشری و از صنایع با رشد بالا و گسترده شناخته شده است. از دیگر سو توسعه روستاها همانند شهرها در دستور کار برنامه ریزان قرارگرفته است، لذا ضرورت توجه به حوزه گردشگری، به عنوان راهکار مناسبی در راستای توسعه روستایی مورد وفاق همه کارشناسان است. این پژوهش به دنبال ارزیابی و تحلیل اثرات گردشگری بر توسعه اقتصادی روستایی بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران می باشد که شامل 7 دهستان می باشد. این پژوهش به لحاظ ماهیت از نوع کاربردی بوده و مطالعه به صورت توصیفی-تحلیلی انجام شده است، داده ها کیفی است و داده اندوزی از دو شیوه کتابخانه ای و میدانی انجام شده است. در بخش مطالعات میدانی از ابزار پرسشنامه استفاده شد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام گرفته است. پس از تجزیه وتحلیل اطلاعات جمع آوری شده با کمک نرم افزارهای رایانه ای Excel و Spss و بهره گیری از روش تحلیل عاملی، تحلیل خوشه ای و همچنین تکنیک تاپسیس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که اولاً درآمدزایی از طریق گردشگری، بیشتر در بخش فروش محصولات کشاورزی، خدمات گردشگری و تولیدات بومی بوده. طبق نتایج تحقیق از بین جامعه آماری منتخب، روستای عباسا بیشترین و روستای کاردیکلا کمترین بهره مفید را از صنعت گردشگری در منطقه برده اند.Evaluation of Tourism Economics in Mazandaran Villages (Case study: Natalkanar Oliy district of central Noor city)
Tourism has been recognized as a human activity in the last five decades and has been characterized by high growth. On the other hand, the development of villages, like cities, is on the agenda of planners. Therefore, the necessity to pay attention to the tourism field is a consensus among all experts as a suitable solution for rural development. This research seeks to evaluate and analyze the effects of tourism on rural economic development in the central part of Noor city in Mazandaran province, which includes 7 rural districts. This research is of a practical nature, and the study has been done descriptively-analytically, the data are qualitative and data has been collected from two methods of library and field studies. In field studies, a questionnaire was used which was done by simple random sampling method. The results of the research show that, firstly, tourism through tourism has been the largest in the sales of agricultural products, tourism services and indigenous production. According to the results of the study, the most populous village of Abbas and the Carpathian village have benefited from the tourism industry in the region.